۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۵

فارس گزارش می‌دهد

طرح جابربن حیان؛ راهی برای شناسایی استعداد فردی و‌ کارآفرینی

طرح جابربن حیان؛ راهی برای شناسایی استعداد فردی و‌ کارآفرینی
طرح جابربن حیان راهی برای شناسایی و تقویت استعدادهای فردی دانش‌آموزان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای کارآفرینی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، اگر حاصل دوره تحصیلات مدرسه‌ای، تنها انتقال پاره‌ای از مفاهیم به ذهن دانش‌آموزان باشد ( سواد به معنای سنتی) یا فراموش شدن آن مفاهیم، در نتیجه حاصل تمام سال‌های تحصیلی نیز از دست می‌رود.

به همین سبب باید سعی کرد تا علاوه بر مفاهیم پایه راهی به دانش‌آموزان نشان داد که خود بتوانند به‌دنبال معرفت و دانش مورد نیاز خود بگردند و به یک یادگیرنده مادام‌العمر تبدیل شوند، بنابراین علاوه بر کسب دانش باید راه و روش یادگیری را نیز به آنان بیاموزیم تا میل به یادگیری در آنها تقویت شود.

پروژه علمی به‌دلیل ماهیت هیجانی و اکتشافی خود میل به یادگیری را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند و به‌علت ماهیت فرایندی خود راه و روش یادگیری را نیز به او می‌آموزد، بنابراین می‌تواند ابزاری بسیار قوی در خدمت تعلیم و تربیت به‌معنای واقعی باشد که طبق تعریف یونسکو همانا درک و به‌کارگیری مفاهیم، مهارت‌های فرایندی، نگرش‌ها و ارزش‌هایی است که شخص را قادر می‌سازد تا دانش و فناوری را بازندگی و فرهنگ جامعه خویش مرتبط کند.

یکی از این پروژه‌های علمی شرکت دانش‌آموزان در جشنواره علمی جابربن حیان است که علاوه بر آموزش کامل مراحل یک پروژه علمی، به‌علت ماهیت هیجانی و اکتشافی می‌تواند بهترین راه و روش یادگیری بوده و با پژوهش دانش‌آموزان مبتکر و تلاشگر و خلاق میل به تلاش و فراگیری را در فرزندان ما افزایش دهد، بنابراین ضرورت دارد تا فرزندان‌مان را به شرکت در این فعالیت ارزنده تشویق کنیم.

این طرح با هدف کمک به تحقق اهداف مهارتی و نگرشی درس علوم تجربی مانند فرضیه‌سازی، تصمیم‌گیری، حل مسئله، دوست‌یابی، دفاع از خود، احساس مسئولیت و احساس اعتماد به‌نفس در سطوح ابتدایی چندسالی است در مدارس ابتدایی شهرستان چالوس نیز برگزار می‌شود.

* ضرورت شکل‌گیری زیربنا و ریشه علوم

فرماندار چالوس در مراسم افتتاحیه جشنواره طرح جابربن حیان با اشاره به استعداد دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی گفت: باید زمینه را به‌شکلی فراهم کرد که زیربنا و ریشه علوم در مقطع ابتدایی شکل گیرد.

محمدناصر زندی توجه اولیای مدارس و خانواده‌ها را در برگزاری این نمایشگاه ستودنی خواند و اظهار کرد: یکی از کارهای خوب آموزش و پرورش در سال‌های اخیر توجه به امر پژوهش است و تلاش‌های خوبی نیز در این حوزه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان به‌عنوان امیدهای آینده کشور محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در زمینه پرورش خلاقیت دانش‌آموزان با توجه به استعدادهای خوبی که در آنها نهفته است باید تلاش کرد تا این استعدادها شکوفا شود.

فرماندار چالوس جشنواره جابربن حیان را با توجه به وجود تکنولوژی‌ها و ابزار روز در جهت استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان موثر خواند و افزود: یکی از اهداف این جشنواره شناخته شدن و اهمیت دادن به دانش‌آموزان است و اینکه دانش‌آموز باید محور فعالیت‌ها بوده و فکر نکنیم که آموزش و پرورش تنها به کلاس و معلم خلاصه می‌شود.

وی به تشویق و همراهی خانواده‌ها در زمینه پژوهش و علوم تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه طرح‌های ارائه شده در جشنواره جابر حاصل فکر و ایده دانش‌آموزان بوده و ماه‌ها برای به ثمر رسیدن آن وقت گذاشتند، بنابراین نیازمند توجه و تشویق جهت رغبت به انجام کارهای بزرگ‌تر است.

زندی با اشاره به اینکه جشنواره جابربن حیان فضایی را مهیا می‌کند تا دانش‌آموزان با قرار گرفتن در کنار سایر همسالان خود رقابتی شاد و سالم داشته باشند، بیان کرد: پروژه‌های علمی دانش‌آموزان به‌دلیل ماهیت هیجانی و اکتشافی خود میل به یادگیری را در آنان تقویت می‌کند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان با استفاده از قدرت ابتکار از امکانات محدود و مواد دورریختنی آثار ارزشمندی خلق می‌کنند و با این کار قطعاً به خودباوری می‌رسند، بنابراین باید این ویژگی‌ها را مهم جلوه داد و برای تقویت آن تلاش کرد.

زندی در پایان با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه گفت: همه ما وظیفه داریم تا از این حق رأی در کشور به‌درستی استفاده کنیم و با انتخابی آگاهانه نمایندگانی را برگزینیم که بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند و در راستای این آگاهی‌بخشی باید کودکان خود را نیز به پای صندوق‌های رأی ببریم.

* ارسال یک‌هزار و 100 طرح به جشنواره جابر

مدیر اداره آموزش پرورش شهرستان چالوس نیز با بیان اینکه دانش‌آموزان پژوهشگر امروز، دانشمندان و مخترعان و مبتکران ایران اسلامی در آینده هستند، گفت: تقویت حس کنجکاوی، پرورش قدرت تفکر و حل مسئله از اهدافی است که در این جشنواره محقق شد.

سلیمان عبدالهی با بیان اینکه جشنواره جابر علاقه‌مندی و اشتیاق به تحصیل را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند، افزود: جشنواره جابربن حیان فرصتی برای بروز استعدادها و خلاقیت دانش‌آموزان است.

وی با قدردانی از حمایت خانواده‌ها، اولیای مدارس و خود دانش‌آموزان در اجرای موفق این طرح اظهار کرد: تعداد 2 هزار و 500 دانش‌آموز پایه اول تا ششم ابتدایی شهرستان چالوس توانستند یک‌هزار و 100 اثر را به این جشنواره ارسال کنند.

مدیر اداره آموزش و پرورش چالوس با اعلام اینکه 10‌ درصد از آثار ارسالی به این جشنواره برگزیده شدند، افزود: از میان آثار ارسالی تعداد 110 طرح با حضور 350 دانش‌آموز به مرحله نهایی راه یافت.

وی با اشاره به اینکه جشنواره جابربن حیان دانش‌آموزان را از حافظه‌محوری به تفکر‌محوری و عمق‌بخشی به تحقیق و مطالعه سوق می‌دهد و استعدادهای بالقوه را تبدیل به بالفعل می‌کند، خاطر‌نشان کرد: تمرکز آموزش و پرورش باید متوجه مدارس ابتدایی باشد، چرا که اگر دانش‌آموزان در این دوره به‌سمت علم‌آموزی و پژوهش کارهای عملی حرکت کنند پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف تضمین می‌شود.

عبدالهی با بیان اینکه جشنواره جابر یک رقابت سالم و هیجان‌انگیز علمی بین دانش‌آموزان دوره ابتدایی است، یادآور شد: پروژه‌های علمی در قالب ارائه یک آزمایش، یک تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات علمی و یا نمایش است و در پروژه علمی کوشش دانش‌آموزان در حیطه‌های مورد علاقه اجرا می‌شود و فکر کردن و مشاهده کردن دقیق نیز با اجرای این طرح‌ها در آنها نهادینه می‌شود.

وی روند رو به رشد تولید علم و جهش علمی در کشور را قابل تحسین دانست و گفت: یکی از وظایف مهم نظام آموزشی فراهم کردن بستر مناسب جهت شکوفایی استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان است.

این مسئول با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در فضایی سالم و با نشاط با یکدیگر رقابت می‌کنند، بیان کرد: آموزش و پرورش شهرستان چالوس برنامه‌های متنوع و متعددی در راستای شایسته و مطلوب توانمندی و توانایی‌های علمی دانش‌آموزان و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش مدارس برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.

* تقویت کنجکاوی دانش‌آموزان برای شناخت پدیده‌ها

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان چالوس با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره جابربن حیان در مدارس ابتدایی اظهار کرد: اهداف علمی و آموزشی، اجتماعی و زیستی از جمله اهدافی‌ است که در این طرح دنبال می‌شود.

مهرزاد باروج کنجکاوی دانش‌آموزان نسبت به شناخت پدیده‌ها، داشتن مهارت در خواندن، نوشتن، فکر کردن و بیان مقصود را از جمله اهداف علمی و آموزشی طرح جابربن حیان عنوان کرد و افزود: آشنایی با زبان فارسی و استفاده از کتاب و روزنامه، دانستن ارزش علم در انجام درست کارها و آشنایی با شیوه یادگیری از دیگر اهداف است.

وی با اشاره به اینکه علاقه به‌ همکاری با دیگران، شرکت در بازی‌ها و فعالیت‌های گروهی و پا‌ی‌بندی به انجام وظایف و مسئولیت‌ها از اهداف اجتماعی است، تصریح کرد: محافظت و استفاده بهینه از حواس، تلاش در حفظ محیط زیست و رعایت نکات ایمنی از اهداف زیستی است که در طرح جابر دنبال می‌شود.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان چالوس در ادامه به تشریح دیگر هدف طرح جابربن حیان مبنی بر کمک به تحقق اهداف مهارتی درس علوم تجربی پرداخت و ادامه داد: مشاهده، طراحی، تحقیق، برقراری ارتباط، پیش‌بینی، فرضیه‌سازی، کاربرد ابزار انداز‌ه‌گیری، تفسیر یافته‌ها و نتیجه‌گیری نیز از دیگر اهدافی‌است که در طرح جابربن حیان وجود دارد.

وی با اشاره به تقویت مهارت‌های زندگی مانند تصمیم‌گیری، حل مسئله، برقراری ارتباط با دیگران، دوست‌یابی، سخنرانی و دفاع از کار خود در جمع خاطر‌نشان کرد: طرح جابربن حیان به‌دنبال تحقق اهداف نگرشی درس علوم تجربی، شناسایی و تقویت استعدادهای فردی دانش‌آموزان و ایجاد زمینه‌ای برای کارآفرینی و ارائه مواد درسی به‌صورت در هم تنیده است.

باروج در پایان ایجاد موقعیت مناسب برای ارزش‌یابی توصیفی از عملکرد دانش‌آموزان را از مهم‌ترین اهداف طرح جابربن حیان عنوان کرد و گفت: رفع نیازهای ICT و تشویق دانش‌آموزان به استفاده از IT و افزایش توانمندی آنان در حوزه اطلاعاتی مربوط به پروژه‌های علمی خود از اهداف دیگر این طرح است، چرا که با ایجاد مسئله در ذهن دانش‌آموز، سعی می‌کند تا به‌دنبال جواب و حل آن برود.

به گزارش فارس، جشنواره جابربن حیان چالوس با شرکت 2 هزار و 500 دانش‌آموز در قالب گروه‌های یک‌نفره، دو نفره و سه نفره در راستای درس علوم تجربی و در بخش‌های تحقیق، طبقه‌بندی، نمایش علمی، آزمایش و طراحی ساخت به‌مدت یک‌هفته در کانون دخترانه الزهرا (س) برگزار شد و قابل بازدید برای عموم است.

انتهای پیام/86028/ش40

http://fna.ir/SPK7UD
کلیدواژه ها :آثار علمی
منبع : فارس

پربازدیدترین امروز

website tracking