۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۴

چهارمین نشست تخصصی مبلغان نخبه در قم برگزار شد

چهارمین نشست تخصصی مبلغان نخبه در قم برگزار شد
چهارمین نشست تخصصی مبلغان نخبه و برتر با حضور جمعی از مبلغان برتر حوزوی در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، چهارمین نشست تخصصی مبلغان نخبه و برتر با حضور جمعی از مبلغان پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این جلسه، حجت‌الاسلام یحیی کمال با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: میان واقعه عاشورا و هشت سال دفاع مقدس وجوه اشتراک بسیاری وجود دارد، هردوی این جریان‌ها جریان ساز و تحول‌آفرین در عصر خودشان بودند.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  بابیان اینکه ویژگی ظلم‌ستیزی، بصیرت افزایی، دشمن‌ستیزی و دشمن‌شناسی ویژگی‌های مشترک هشت سال دفاع مقدس و واقعه عاشورا است، افزود: نخبگان تبلیغی ما حافظان و گسترش‌دهنده دین هستند و از آسیب‌هایی که ممکن است در هر پدیده‌ای پیش آید جلوگیری می‌کنند همچنین رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس از کیان انقلاب اسلامی دفاع کردند.

حجت‌الاسلام کمال بابیان اینکه هشت سال دفاع مقدس یکی از حماسه‌های انقلاب اسلامی ایران است، گفت: باید نخبگان ما بتوانند با حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و واقعه عاشورا در راستای حفظ آموزه‌های انقلاب اسلامی و حفظ سبک زندگی اسلامی قدم بردارند.

ضرورت شناخت شبهات ناظر به حوزه دین از سوی مبلغان

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام سعادت پرور بابیان اینکه یکی از ضرورت‌های موجود در امر تبلیغ شناخت شبهات ناظر به حوزه دین است، گفت: امروز صدها سایت اصلی و هزاران سایت فرعی با استفاده از روش‌های تخریبی سعی در ایجاد شبه افکنی در میان مسلمانان و به‌ویژه شیعیان هستند.

کارشناس  فضای مجازی و مبلغ دینی بابیان اینکه حضور طلاب و علما در فضای مجازی بسیار کمرنگ است، افزود: نخستین سایت مربوط به وهابیت، سایت عقیده است که در قالب سایت قلم رونمایی شده است و 1200 کتاب فارسی در این سایت وجود دارد، تقریباً یک‌سوم از مباحث این سایت در رد عقاید شیعه است.

حجت‌الاسلام سعادت پرور بیان کرد: سایت مجموعه موحدین دومین سایت کتاب محور درزمینهٔ شبهه افکنی در میان مسلمانان است همچنین سایت اسلام تکس در رد اعتقادات شیعه در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت است و این سایت‌های بدعت گرا به‌صورت مستمر به شناسایی و پاسخگویی این شبهات وارد می‌شوند.

وی افزود: مخاطبان این سایت‌ها اهل علم هستند و تخریبی که بیشتر انجام می‌گیرد از سوی شبکه‌های علمی است همچنین شبکه جهانی وصال حق، شبکه جهانی کلمه و شبکه جهانی نور ازجمله سایت‌هایی هستند که مخاطبان آن‌ها عوام هستند و تأثیر منفی در مخاطبان ما خواهد داشت.

کارشناس فضای مجازی و مبلغ دینی بابیان اینکه یکی از مخرب‌ترین برنامه‌های تولیدشده به‌وسیله شبکه جهانی وصال حق برنامه حجت بی حجت است، گفت: این برنامه به شکل حدیثی مباحث خاص شیعه را مورد چالش قرار داده‌اند، متأسفانه هنوز جوابی از سوی علمای شیعه به این برنامه داده نشده است.

نقل‌های غیر مستند از واقعه عاشورا

حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی بابیان اینکه عزاداری‌های ما شیعیان به منابع معتبر مستند می‌شود، اظهار داشت: اعتبار یک کتاب تاریخی بسته به این است اگر این کتاب تاریخی به آن واقعه نزدیک‌تر باشد دارای اعتبار بیشتری است.

استاد تاریخ و سیره بابیان اینکه فاصله زمانی ما با انقلاب مشروطیت کم است و منابع معتبری در خصوص این انقلاب در کشور وجود دارد، افزود: نوع تاریخ‌های نزدیک به واقعه عاشورا مربوط به قرن سوم و چهارم است کتاب‌های قرن 8 به بعد ملاک بررسی آن‌ها این است که باید ببینیم مأخذ آن‌ها چه منبعی است.

حجت‌الاسلام پیشوایی بابیان اینکه اسلام بنیان‌گذار تمدن است، گفت: قضیه کتاب سوزی بعد از 300 سال بعد از فتح اسکندریه بدون ذکر سند نقل‌شده است و در این 300 سال هیچ مورخ دیگری در رابطه با آن مطلبی ننوشته است پس این منبع مستند نیست.

وی بابیان اینکه اعتبار منابع واقعه عاشورا بستگی به این دارد که سندیت آن چیست؟ افزود: اغماض در آثار علمای بزرگ ما سبب شده است که مطالب سست و غیر مستندی در منابع ذکر شود در حال حاضر نیز مصائب و روضه‌های غیر مستندی خوانده می‌شود و کسی در برابر آن عکس‌العمل نشان داده نمی‌شود.

استاد سیره و تاریخ گفت: گاهی گفته می‌شود که امام حسین(ع) حج خود را ناتمام گذاشته‌اند این مسئله سندیت ندارد حضرت سوم شعبان که وارد مکه شد عمره مفرده انجام داده و از احرام بیرون آمد و برای حج تمتع محرم نشدند.

حجت‌الاسلام پیشوایی بابیان اینکه امام حسین (ع) دعای عرفه را در آخرین سال عمر مبارکشان نخوانده‌اند و مربوط به سال‌های قبل است، گفت: در کتاب‌های متأخر و غیر معتبر آمده است که جمعی از یاران امام حسین (ع) ایشان را در شب عاشورا ترک کرده‌اند درحالی‌که این مسئله غیر مستند است،همچنین غارت انگشتری امام حسین (ع) اصلاً صحت ندارد و امام صادق (ع) در حدیثی این مسئله را رد می‌کنند.

وی  بیان کرد: روضه مشهور دیگری که از قرن 11 به بعد مشهور شده است تنها به میدان رزم رفتن حضرت عباس (ع) است که این مسئله نیز غیرمستند است، درحالی‌که برای آوردن آب امام حسین(ع) و حضرت عباس (ع) باهم برای آوردن آب به سمت فرات رفته‌اند همچنین این دو بزرگوار باهم به میدان رزم رفته‌اند.

استاد سیره و تاریخ بابیان اینکه غسل شهادت امام حسین(ع) به‌صورت نادرستی مطرح‌شده است درحالی‌که امام حسین (ع) از توره برای غسل شهادت استفاده کرده‌اند، خاطرنشان کرد: مراسم ازدواج حضرت قاسم (ع) و حضور شهربانو  و لیلا در کربلا فاقد سند تاریخی است.

در پایان جلسه حجت‌الاسلام نظری منفرد بابیان اینکه از حادثه کربلا نزدیک به 14 قرن فاصله افتاده است و تنها راه آشنایی با حادثه کربلا نقل‌هایی که در اختیار است می‌باشد، گفت: نباید فکر کنیم که تمام مقاتل نقل‌شده از قدما صحیح است روایاتی که متضمن احکام الهی است باید به‌وسیله یک فقیه جامع‌الشرایط موردبررسی قرار گیرد.

استاد حوزه با تأکید بر اینکه در مسائل اعتقادی روایات حجت نیست، روایات در مسائل اعتقادی شواهد هستند و نه دلیل، تصریح کرد: مسائل اخلاقی پشتوانه عقلی دارد و نیاز به مستندات نیست بنابراین در مسائل اخلاقی نیاز به سند اخلاقی نیست اما در فضائل و رذایل نیازمند سند است.

وی بیان کرد: در مورد فضائل و رذایل انگیزه جعل وجود دارد، اما یک سلسله مسائل تاریخی هستند که داعی بر جعل آن‌ها نیست و لزومی ندارد که مته به خشخاش گذاشته و بگوییم این مستند است و یا نیست، اگر انگیزه برای جعل آن بوده باید کنار گذاشته شوند اما درصورتی‌که مسائل تاریخی که داعی بر جعل آن‌ها نیست نیازی به کنار گذاشتن آن‌ها نیست.

منبع : تسنیم

پربازدیدترین امروز

website tracking