۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۲

حوزه علمیه انقلابی نیاز به پرورش نیروهای خلاق و کارآمد دارد

گروه اجتماعی: امام جمعه درمیان اظهار کرد: یکی از نیازهای فعلی برای تقویت حوزه علمیه انقلابی، پرورش نیروهای انسانی برجسته و کارآمد است، ببینیم در کرسی درس امام کسانی چون شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید مطهری و.. پرورش یافتند که توانستند انقلاب کنند و ما نیاز به چنین نیروهای خلاقی داریم.

حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه درمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: حوزه علمیه انقلابی مؤلفه‌هایی دارد که برای دست یافتن به آن باید این مؤلفه‌ها را به درستی بشناسیم.

وی اظهار کرد: حوزه علمیه انقلابی سکولار نیست به این معنا که در زمینه مسائل سیاسی، اجتماعی صاحب‌نظر و عقیده است و البته این اظهارنظرها در راستای همراهی با انقلاب، تقویت نظام اسلامی و جذب بیشتر مردم است.

امام جمعه درمیان بیان کرد: فضای فعلی حوزه‌های علمیه فضای همراهی با انقلاب است که یک دلیل عمده آن این است که هنوز یاران و تابعین امام خمینی در مسئولیت‌ها و رأس حوزه های علمیه قرار دارند اما در این میان باید یک نکته را مد نظر قرار داد.

حسینی ادامه داد: یکی از نیازهای فعلی برای تقویت حوزه علمیه انقلابی، پرورش نیروهای انسانی برجسته و کارآمد است، ببینیم در کرسی درس امام کسانی چون شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید مطهری و.. پرورش یافتند که توانستند انقلاب کنند و ما نیاز به چنین نیروهای خلاقی داریم.

وی افزود: به نظر می‌رسد در این زمینه و برخی دیگر از بایدهای یک حوزه موفق کم کاری شده است به‌گونه‌ای که رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود از اینکه انتظاراتشان از حوزه های علمیه برآورده نشده گلایه کردند.

امام جمعه درمیان گفت: ببینید ما درمحتوای آموزشی حوزه هنوز برخی از مطالب و مسائلی را بخوانیم که دیگر نیاز امروز جامعه ما و مردم ما نیست که می‌توان با یک برنامه‌ریزی درست و کارآمد در این زمینه اصلاحاتی انجام داد.

حسینی اظهار کرد: به عنوان مثال در ابتدای درس اصول فقه ما مبحثی را به نام الفاظ می‌خوانیم که به نظر من کاربرد چندانی ندارد اما از طرف دیگر بسیاری از موضوعات و سرفصل‌های مورد نیاز در نظام آموزشی حوزه کمرنگ است.

وی ادامه داد: به راستی جایگاه مفاهیم و موضوعات نهج البلاغه، تفسیر قرآن در نظام آموزشی حوزه کجاست؟ به نظر می‌رسد در این زمینه کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است چرا که طلاب قبل از سطح سه درسی به نام تفسیر قرآن ندارند و در سطح سه هم در صورتی که گرایش تفسیر قرآن را انتخاب کنند در این زمینه تحصیل خواهند کرد.

موانع سر راه طلاب جوان

امام جمعه درمیان گفت: البته طلاب جوان جویای تحول در حوزه علمیه وجود دارد که تمایل به تغییراتی در نظام آموزشی حوزه دارند که بر سر راه آنان دو مانع وجود دارد که یکی بوروکراسی اداری و دیگری اساتیدی است که شاید سال‌ها یک کتاب را تدریس کردهاند.

وی یادآور شد: در حوزه علمیه خواهران نیز شرایط همین‌گونه است و به نظر می‌رسد با توجه به هدف و رسالت حوزه خواهران شایسته است دروس مرتبط با مباحث خانوادگی، چگونگی پاسخگویی به سؤالات و شبهات کودک، طب اسلامی ... در سر فصل دروس حوزه‌های خواهران گنجانده شود.

حکیمه بهمن‌زاده

منبع : خبرگزاری قرآن

پربازدیدترین امروز

website tracking