۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۸

یادداشت

اسوه دیانت و سیاست

اسوه دیانت و سیاست
حجت الاسلام امین بهرامی در یادداشتی به زندگی آیت الله حاج سید محمد حسن آل طیب (ره) پرداخته است.عمر انسان کوتاه و زود گذر است و سعادتمند حقیقی کسی است که از این فرصت کوتاه نهایت استفاده را کند. بهترین وسیله برای نیک بخت بودن یک مسلمان حرکت در مسیر تقوا و همراهی با صادقین است زیرا خداوند متعال می فرماید : ( یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین) .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب:عمر انسان کوتاه و زود گذر است و سعادتمند حقیقی کسی است که از این فرصت کوتاه نهایت استفاده را کند. بهترین وسیله برای نیک بخت بودن یک مسلمان حرکت در مسیر تقوا و همراهی با صادقین است زیرا خداوند متعال می فرماید : ( یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین) .

آیت الله طیببدیهی است مراد از افراد درست کردار در آیه مذکور اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) هستند و پیاده کردن عملی سلوک و سیره معصومین (علیهم السلام) همان وسیله ایده آلی است که انسان را به سر منزل مقصود می رساند . در این میان پس از ائمه اطهار (علیهم السلام) علمای درست کردار دین هستند که با رفتار پیامبر گونه خود نقش سازنده ، اثر گذار و غیر قابل انکاری در هدایت مردم به سمت کمال مطلق که خداوند متعال باشد دارند . علمایی که قبل از بر زبان جاری ساختن آیات رحمت و عذاب با عمل خود مردم را تبشیر و تنذیر می کنند. در هر جایی که عالمی عامل وجود داشته باشد حتی پس از ارتحال آ« وجود مبارک و ملکوتی آثار مادی و معنوی ایشان مشهود است و شهر درالمومنین شوشتر از جمله شهرهای عالم خیزی است با وجود کمی وسعت آن دارای مراجع تقلید و فقهای کم نظیر متعددی است. از جمله علمای بزرگواری که در جهان اسلام اثر گذار بوده اند می توان به شخصیت هایی همچون : حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر شوشتری(ره) صاحب کتاب گرانسنگ "خصائص الحسینیه" حضرت آیت الله شیخ کاظم شوشتری (ره) ، حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد تقی شوشتری (ره) مؤلف کتاب بی نظیر "قاموس الرجال" حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد موسوی جزایری (ره) صاحب کتاب فقهی "الجواهر الغوالی" ، حضرت آیت الله حاج سید عبدالسلام آل طیب (ره) صاحب کتاب فقه استدلالی بر کتاب عروه الوثقی و حضرت آیت الله حاج شیخ مهدی شرف الدین می توان اشاره کرد . در میان علمای لازم التکریم شهر شوشتر مشاهده سیره مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد حسن آل طیب (ره) انسان را به یاد سیره زندگانی معصومین و اولیای الهی می آورد. امیرالمومنین حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) می فرمایند: " علم مومن در عمل او جلوه گر است " به راستی که سره آن مرجع وارسته ثابت می کرد ایشان مرد علم بود که در میدان عمل با کردار خویش حلاوت خدا محوری و دین مداری را در زندگی ، به مردم می آموخت و توده جامعه را جذب مکتب ائمه اطهار (علیهم السلام) می کرد . آن فقیه عالیقدر از علمای بزرگ عصر حاضر بودند که مورد توجه و محبت ویژه مردم استان خوزستان بلأخص شهرشوشتر قرار گرفته و خدمات شایانی جهت اعتلای معارف اسلامی آن سامان ارائه دادند . آن حکیم متأله در جمیع علوم مثل : ادبیات عرب ، منطق ، فلسفه ، تفسیر ، حدیث ، فقه ، ریاضیات ، نجوم ، و هیأت اطلاعات جامع داشت و کلیاتی از علم طب قدیم را می دانست . بیان ایشان در تدریس بسیار شیوا و ساده وبد بطوریکه می فرمود : " من می توانم غامض ترین مسائل علوم عقلی و نقلی را در بیان کوتاه و ساده ای برای کودکی نوآموز قابل فهم گردانم " در تدریس کوشا بود و حتی در ایام شهادت معصومین کرسی درس ایشان تعطیل نمی شد و پس از اقامه عزای ائمه (علیهم السلام) در منزل خود شروع به تدریس می کرد و درس خود را متبرک به مجلس روضه اهل بیت (علیهم السلام) و اشک بر آن بزرگواران می نمود . طلاب را از رفتن به مجلس روضه خوانی در ایام تحصیلی منع می کرد و می فرمود :"وظیفه شما درس خواندن است ، نه روضه رفتن" ایشان در روزهای پنجشنبه که حوزه های علمیه تعطیل بود درس می داد و از تعطیلات تابستان هم خبری نبود . ایشان علاوه بر خوشنویسی ، فنّ کتاب و نویسندگی را به شاگردانش می آموخت و تأکید می کردند طلاب درس را بنویسند و نوشتار آنها را بررسی می کرد . ایشان در پرورش اخلاق نیز کوشا بود و در مناسبتها ، نکته های اخلاقی را بر ایشان گوشزد می کرد. آیت الله طیب

با اینکه معمولا مراجع بزگوار تقید دروس عالی حوزه علمیه را تدریس می کنند . اما آن مرجع عظیم الشأن علاوه بر تدریس سطوح عالی از تدریس دورسمقدمات و سطح دریغ نمی ورزید . حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسن زاده از شاگردان حضرت آیت الله العظمی آل طیب (ره)می گویند : روزی محضر ایشان رسیدم و پس از احوال پرسی از بنده پرسیدند چرا کتاب لمعه را شروع نمی کنی ؟ بنده چون محضر آیت الله العظمی حاج سید محمد موسوی جزایری (ره) درس می خواندم ، به مرحوم آیت الله آل طیب (ره) عرض کردم که آیت الله موسوی جزایری (ره) فرصت ندارند که کتاب لمعه را خدمتشان بخوانم ، آن مرحوم با تواضع عجیبی فرمودند : اگر ایشان وقت ندارند بنده فرصت تدریس لمعه را به شما دارم ، به منزل ما بیا تا با هم این کتاب را بخوانیم . من از شوق در پوست خود نمی گنجیدم که یک مرجع با چنین تواضعی قبول کردند من کتاب لمعه را که از کتب سطح حوزه علمیه است را محضرشان بخوانم ، و این در حالی است که قبل و یا بعد از درس دادن به بنده سطوح عالی حوزه را تدریس می کردند . حضرت آیت الله حاج سید طیب موسوی (مدظله العالی) موسس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) اهواز در خصوص اخلاق پسندیده و تواضع آیت الله العظمی حاج سید محمد حسن آل طیب (ره) می گویند : یک روز مرحوم والد ما حجت الاسلام و المسلمین حاج سید یدالله موسوی(ره) از منطقه نفت سفید آمدند حوزه علمیه شوشتر که ما را ببیند ، مرحوم آیت الله آل طیب (ره) شب با شام تشریف آوردند حوزه تا شام را همراه ابوی و ما صرف کنند. بعد از صرف شام ، نیمه شب بود که شنیدم بود که شنیدم صدای درب حوزه علمیه می آمد ، درب را که باز کردیم ، دیدیم آقای آل طیب (ره) بالشی زیر بغلش گذاشته بود و از منزل آورده بود و به بنده گفتند : امشب ابوی شما اینجاست ممکن است بالش برای ایشان نداشته باشید . با اینکه از منزل آن مرحوم تا درسه علمیه مسافت زیادی نبود اما اصل این کار از سوی یک مرجع تقلید با چنین اخلاق حسنه ای نشان دهنده تواضع و نهایت مهمان نوازی ایشان بود . حضرت آیت الله موسوی (حفظه الله) می گوید : با اینکه بنده شاگرد مرحوم آیت الله العظمی آل طیب (ره ) بودم اما یک شب به بنده فرمودند : بیا با هم کتاب کفایه مرحوم آخوند خراسانی (ره) را با هم مباحثه کینم بنده خطاب به ایشان عرض کردم : اگر شبها بعد از نماز باشد می توانم بیایم چون در طول روز به امر مرحوم آقای آل طیب (ره) در حوزه علمیه تدریس داشتم ، فقط شبها بعد از نماز فرصت می کردم محضرشان باشم. ایشان فرمودند : مانعی ندارد و من بعد از نماز عشا منتظر شما هستم ، ایشان به قدری مقید به دستورات اسلام بود که حتی از مکروهات هم دوری می کردند ، چون در جلد اول کفایه شعر هم به کار رفته و خواندن شعر در شب کراهت دارد ، مرحوم آیت الله آل طیب (ره) یک بیت شعر را به طور کامل نمی خواندند بلکه یک مصرع ایشان می خواند و مصرع بعد را بنده می خواندم که حتی مرتکب مکروهی نشود . این ماجرا هم نشان دهنده تواضع بود زیرا ایشان با بنده که شاگردشان بودم این کتاب را به تعبیر ایشان با آن بزرکوار مباحثه می کردم و آن مرحوم مقید بود که مکروهی انجام ندهند و درک محضر آن عالم ربانی برای ما سراسر درس بود.

از دیگر خصوصیات حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد حسن آل طیب (ره) اهمیت ویژه و ملاطفت بسیار زیادی بود که نسبت به طلاب و شاگردان خویش داشتند که همین تواضع و حسن ملاطفت و محبت به طلاب و روحانیون باعث جذب شدن فضلای حوزه به ایشان می شد . حضرت آیت الله حاج سید طیب موسوی (مدظله العالی) در همین زمینه می گویند : بعد از 4 سال که در حوزه شوشتر درس خواندم و از محضر آیت الله آل طیب (ره) بهره مند شدم ، روزی برای خداحافظی محضرشان رسیدم و عرض کردم فضای رفتن بنده به نجف فراهم شده و اگر اجازه بدهید ما برای استفاده به حوزه عملیه نجف برویم. ایشان فرمودند : اگر همینجا بمانی بهتر است لکن اگر به نجف می روی ، سعی کن برای من نامه بنویسی و خودت را از احوال و شرایط وخود باخبر کنی و حتی اگر پول تمبر را نداشتی تا نامه را ارسال کنی شخصا هزینه تمبر نامه ات را متقبل می شوم . آن مرحوم به لحاظ اخلاقی به گونه ای بودند که اگر بگویم بی نظیر بود زیاده روی و غُلُو نکرده ام . بنده در نجف نامه می نوشتم و ایشان در نهایت مهربانی و بزرگواری جواب می دادند . اخلاق و تواضع آن استاد گرانقدر برای ما فراموش ناشدنی است. آیت الله موسوی (حفظه الله ) در مورد شدت علاقه مرحوم آیت الله العظمی آل طیب (ره) نسبت به شاگردانشان می گویند: بعد از نجف ، حدود 16 یا 17 سال هم رفتم قم ، گاهی اوقات مرحوم آقای آل طیب (ره) به قم مشرف میشد و حدود 20 یا 30 روز کمتر می ماند و در یکی از طبقه های منزل ما در قم اقامت می گزید . در یکی از ایامی که در قم محضرشان بودیم به بنده فرمودند : شما به مدت 4 سال شوشتر بودی و درس خواندی . به همان میزان سنواتی که درس خواندی برگرد و در حوزه علمیه شوشتر تدریس کن زیرا ما به مدرس احتیاج داریم ، بنده گفتم اینجا تنوع درسی هست و میخواهم از محضر علما استفاده کنم ، ایشان اصرار داشتند که شما باید برگردید شوشتر و تدریس خود را شروع کنید وقتی پذیرفتیم همان دورسی را که تا به حال می خواندیم تدریس کنیم آن مرجع بزرگوار درشوشتر منزلی برای اجاره کردند و هزینه حمل اسباب و وسایل منزل ما را از قم تا شوشتر به شخصه تقبل کردند و این درحالی بود که ما توقع چنین حرکتی را از جانب آن بزرگوار نداشتیم . آیت الله العظمی آل طیب (ره شاگردان ) زیادی را تربیت کردند و این در حالی بود که ما توقع چنین حرکتی را از جانب آن بزرگوار نداشتیم. آیت الله العظمی آل طیب (ره) شاگردان زیادی را تربیت کردند که هر کدام سهی در تدریس ، امامت جمعه و جماعت ، وعظ و خطابه و خدمت به مردم داشتند . ایشان اهتمام زیادی به امورات مادی و معنوی مردم داشتند بطوریکه همه روزه پاسخگوی مراجعین بطور عام و نیازمندان بطور خاص بودند تا جایی که عده ای از مستمندان مستمری روزانه ، عده دیگر هفتهای و بعضی مستمری ماهیانه اختصاص داده بودند . آن مرجع وارسته با مردم مانوس بود و درشادی و غم مردم همراه و شریک آنها بود و در میان آنها همانند یکی از مردم بود و هیچ امتیازی برای خود قائل نبود . آن فقیه عالیقدر از معدود بزرگانی بود که از مراجع بزرگ عالم تشیع همچون حضرات آیات عظام : سید ابوالحسن اصفهانی ، محمد کاظم شیرازی ، سید محمد هادی میلانی ، آقا ضیاء الدین عراقی و سید محمود شاهرودی (رحمه الله علیهم ) اجازه اجتهاد داشت اما کمترین ادعایی در بحث اجتهاد و مرجعیت خود نداشت . آن مرجع بیدار و با بصیرت از فقهایی نبود که عبا بر سر کشیده و خانه نشین بوده و نسبت به مسائل سیاسی و ارزشهای انقلاب اسلامی بی تفاوت باشد و از خصوصیات ایشان این بود که از انقلابی های قبل از انقلاب بود و تا آخرین دقایق عمر با برکت خویش انقلابی ماند و برعهدی که با نظام اسلامی بسته بود وفادار ماند . آن فقیه متعبد و انقلابی از همان ایام آغازین نهضت روحانیت به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به عنوان یکی از مراجع مخالف رژیم ستم شاهی شناخته شد . ایشان با شجاعت تمام به میدان مبارزه با حکومت پلید پهلوی آمده و شخصا اعلامیه های امام بزرگوار (ره) و سایر مراجع تقلید را تحویل تحویل می گرفت و دستور توزیع آنها در بین مردم را صادر می کرد . حضرت آیت الله العظمی آل طیب (ره) با حضرت امام (ره) مکاتبه داشت و به دستور امام راحل عظیم الشأن جلسه شبهای یک شنبه علما را در شهر شوشتر برگزار می نمود . آن مرجع بزرگوار از تبعید شدگان سیاسی در شوشتر به گرمی استقبال می کرد ، حضور ایشان در مجالسی که از جانب انقلابیون تشکیل می شد بسیار دلگرم کننده و مویدی بر حقانیّت اعتراض معترضین علیه دستگاه حاکم بود همچنین ایشان در تشیع جنازه شهدای انقلاب در زمان سلطنت پهلوی شرکت می کرد و همین روحیه انقلابی این فقیه عالیقدر باعث شده بود در عاشورای سال 42 یا 43 در مسجد حسین شوشتر مجلس با شکوهی برگزار شود و شهید حجت الاسلام حاج سید محمد رضا آل طیب (ره) (نماینده حضرت امام در شوشتر) منبر رفته و علیه رژیم شاه صحبت کند . در آن روز مأمورین ساواک که از قبل آماده حمله به معترضین بودند ، با رگبار به جان مردم افتادند حضرت آیت الله العظمی آل طیب (ره) در حال خروج از مسجد همراه جمعیت بود . یکی از مومنین از قبل ماشینی تدارک دیده بود تاایشان را سریعا به منزلشان برسانند که آسیبی نبینند ولی ایشان نپذیرفتند و فرمودند : من باید در میان جمعیت باشم. شخصی نقل می کرد تیر از چپ و راست آن عالم ربانی رد می شد ، تا مأمورین ساواک متوجه شدند ایشان در بین جمعیت است تیراندازی را تمام کردند. حضرت آیت الله حاج سید طیب موسوی (حفظه الله) در مورد این بعد از سیره زندگی حضرت آیت الله العظمی آل طیب (ره) نقل می کنند : "ایشان یکی از علمای انقلابی بود که در راهپیمایی هایی که علیه شاه برگزار می شد شرکت می کرد ، حتی یک روز که بنا بود مردم علیه شاه تظاهرات کنند ، مرحوم آیت الله آل طیب (ره)" کسالت داشتند ولی با وجود اینکه ناخوش احوال گفتند در راهپیمایی حضور پیدا کنند ، ایشان را سوار بر اتومبیل کردند وبا ماشین در بین جمع راهپیمایان علیه رژیم پهلوی شرکت کردند .ایشان در ادامه گفتند : مرحوم آقای آل طیب (ره) در زمان شاه خیلی علیه بی حجابی مبارزه کردند، البته در این امر دیگر علمای شوشتر هم ایفای نقش کردند ولی آن مرحوم نسبت به دیگر بزرگان آن شهر تلاش جدی تری نمودند و همین جهاد فرهنگی آن مرجع عالیقدر باعث شد که یا در شوشتر بی حجاب نبود یا بسیار کم بودند و این بخاطر فعالیتهای آن بزرگوار بود." وقتی اولین شهید شوشتر در زمان پهلوی تقدیم انقلاب اسلامی شد ، رژیم سفاک شاه اجازه تشییع جنازه نمی داد ولی با اعتراض و نهیب آن فقیه انقلابی بهترین و با شکوه ترین تشییع جنازه برای آن شهید در دوران پهلوی در شوشتر صورت پذیرفت .آن مرجع با بصیرت پس از پیروزی انقلاب صحنه سیاسی را ترک نکرده و همچنان با حضرت امام خمینی (ره) مرتبط بود و در ایام جنگ از حامیان جدّی رزمندگان در جبهه های نبرد حق علیه باطل بود و تدارکات پشت جبهه را اداره نمود .تصاویر بدرقه رزمندگان توسط آن فقیه متعبد و انقلابی در بین تصاویر مربوط به 8 سال دفاع مقدس شهر شوشتر به یادگار مانده است . حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مصطفس حسن زاده در مورد ارادت آن مجاهد پارسا به حضرت امام (ره) می گویند: "حضرت آیت الله العظمی آل طیب (ره)" فرمودند: بعد از غیبت کبرای امام عصر (علیه السلام) تا کنون شخصیتی انقلابی اسلامی (مدظله العالی) از حمایتهای خویش در مورد شخصیت حضرت امام خامنه ای (حفظه الله) دریغ نورزید و از حامیان نظام اسلامی بود و در مواقع حساس مانند انتخابات ها با صدور بیانه مردم را به حضور در پای صندوق رأی ترغیب می کردند . آن فقیه عالیقدر تا آخرین لحظات عمر شریفش نطق و یا نوشته ای بر خلاف منویات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (دامته برکاته) ایراد نکرده و ننوشتند ، اما چون تریبون خاصی در اختیار نداشتند موضع گیری های ایشان محدود به شهر شوشتر بود و بازتاب سیاسی زیادی نداشت ، همین دلیل چهره سیاسی و مواضع آن سیاستمدار صادق تاکنون ناشناخته مانده است و حقیقت باید اذعان نمود و شهادت داد که یکی از چهره های انقلابی حوزه علمیه آن مرجع بزرگوار است. مدتها است مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه های علمیه تاکید می کنند ، یکی از شاخصه های حوزه علمیه انقلابی شناخت شخصیتهای علمی ، سیاسی و انقلابی است . زیرا جامعه امروز نیازمند فقهای متعبد به تنهایی نیست ، بلکه به مراجعی متعبد و انقلابی همچون حضرت امام خمینی (ره) ، حضرت امام خامنه ای (حفظه الله) آیت الله شهید مدرس ، آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری و علمای دیگری نظیر حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد حسن آل طیب (ره) است. وظیفه یک فقیه متعبد و انقلابی این است، در هنگامی که فضای جامعه اسلامی آلوده به غبار فتنه ها و توطئه های دشمنان نظام اسلامی در داخل و خارج کشور به سر کردگی و یا حمایت آمریکای مستکبر وایادی پلید او است ، علمای انقلابی همچون چراغ مه شکن با تبعیت از ولی فقیه که سکان دار حرکت کشتی انقلاب اسلامی است صراط مستقیم نظام مقدس اسلامی را به مردم نشان دهندو در مقابل دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی و آرمانهای آن موضع گیری کنند و حوزه های علمیه باید مراقب باشند که اگر روحانیت از صحنه سیاست عقب کشیدند و حوزه ها مسموم به تفکر جدایی دین از سیاست شدند نظام اسلامی از مسیر صواب به انحراف کشیده خواهد شد و ممکن است تا قرنها از مسیر ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دور شویم ، کما اینکه قرنها طول کشید تا یک حکومت اسلامی به نام جمهوری اسلامی ایران به رهبری یک فقیه متعبد و انقلابی مانند : حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شدو دست اجانب استکباری از کشورمان قطع شد و امروز این حکومت منشاء بیداری اسلامی گردیده و به همه سیاستمداران عالم نشان داده که دین مبین اسلام و علمای شیعه برای حکومت داری در سطح دنیا حرفهای زیاد و قابل استفاده ای برای گفتن دارند . نگهداری و پاسداری از این حکومت اسلامی نیازمند انقلابی بودن حوزه های علمیه کشور است و انقلابی بودن حوزه ها هم منوط به شناخت فقهای صالح ، متعبد و انقلابی است زیرا علمای دین و فضلای حوزه های علمیه حلقه رابط بین رهبری معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله) و مردم هستند و بدنه جامعه اسلامی ما برای انقلابی و حماسی ماندن نگاه خود را به حوزه های علمیه و مراجع انقلابی خود دوخته اند و اگر فضلای حوزه دچار تفکر جدایی دین از سیاست که شعار استعمار پیر انگلیس است شدند خطر جدی نظام اسلامی ما را تهدید خواهد کرد و آن خطر چیزی جز انحراف نظام از مسیر اسلام ناب محمدی (صل الله علیه و آله) نخواهد بود که حرکت در مسیر اسلام آمریکایی و اعوجاج از مسیر اسلام ناب همان خواسته دیرینه استکبار وایادی آن است . پس لازم است فضلای گرانقدر با مطالعه سلوک علمی و سیاسی چهره های انقلابی حوزه های علمیه دشمن عصر حاضر را بشناسند و به توطئه ها و نقشه های شوم آن به همان کوبندگی که فقهای انقلابی حوزه های علمیه دیروز پاسخ گفتند ، پاسخ گفته و مردم را نیز از نقشه های پلید ایادی کفر آگاه کنند تا توده مردم به همراه علما و فضلای انقلابی به صیانت از انقلاب اسلامی و آرمانهای امام بزرگوار (ره) ، شهدای عزیز و رهبری انقلاب اسلامی (حفظه الله) بپردازند و جامعه اسلامی را مهیای ظهور مصلح حقیقی و صاحب اصلی انقلاب شکوهمند اسلامی ما یعنی حضرت بقیه الله الاعظم مهدی آل محمد (صل الله علیه و آله) بگردانند.

حجت الاسلام والمسلمین امین بهرامی(شریعت شوشتری)

منبع : دانا

اخبار مرتبط

پربازدیدترین امروز

website tracking