۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲

باور و اعتقادی در پشت رفتارها و اعمال انسان‌ها است

باور و اعتقادی در پشت رفتارها و اعمال انسان‌ها  است
یک جامعه شناس گفت: بسیاری از مسائل و ارزش­گذاری مثبت و منفی در روابط اجتماعی در ارتباط با اهمیت دادن به ناموس و ناموس‌­پرستی شکل گرفته است.

اردشیر بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که بسیاری از ارزش‌­ها و هنجارهای جامعه ایران حول مسأله ناموس شکل گرفته‌است، اظهار کرد: هسته اصلی باورهای فرهنگی، برخی از اصول و آمیزه­های دینی و مذهبی، اخلاقی و اجتماعی در ارتباط روابط جنسی بین انسان­ها شکل گرفته است.

وی ادامه داد: به گونه ­ای که فردی که خارج از هنجارهای پذیرفته شده جامعه اقدام به برقراری ارتباط جنسی نماید به عنوان فرد خاطی، بزهکار، ناهنجار و منحرف از جامعه طرد می­شود و در عین حال فرهنگ مذهبی او را گناهکار و عاصی می­شناسند و قانون نیز شدیدترین مجازات را برای وی در نظر گرفته است.

بهرامی با اشاره به این‌که بسیاری ارزش­گذاری مثبت و منفی در روابط اجتماعی در ارتباط با اهمیت دادن به ناموس و ناموس‌­پرستی شکل گرفته است، عنوان کرد: وجود ارزش­گذاری­هایی مانند انسان سالم و ناسالم، خوب و بد، با ایمان و گناهکار، متعهد و خیانت­کار، با غیرت و بی­غیرت، با ناموس و بی­ناموس، سالم و بیمار، سالم و منحرف و... هر کدام گویای باورهای فرهنگی و مذهبی عمیق جامعه حول محور رابطه جنسی یا مسأله ناموس و ناموس­پرستی است.

این جامعه شناس عنوان کرد: این مسأله حتی مقبولیت اجتماعی و جواز پیشرفت­های شغلی و موقعیت­های اجتماعی را در سیستم­های بوروکراسی صادر می­کند.

وی با بیان این‌که بخش مهمی از آبرو، حیثیت، شأن و موقعیت اجتماعی افراد، خانواده‌ها و اجتماعات قومی و طایفه­ای و جامعه­ای بزرگ در ارتباط عمیق با فرهنگ ناموس و ناموس­پرستی تعریف می­شود، اظهار کرد: این اهمیت در سطح خُرد با فهم عمیق نقش­های اجتماعی حول محور جنسیت ازجمله نقش­های زنانه همچون زن، مادر، دختر، خواهر، عروس، عمه و ... قابل تحلیل است.

بهرامی با اشاره به این‌که فحش­های ناموسی در فرهنگ عامه به هنگام دعوا، نزاع و درگیری در ارتباط با این نقش­ها مطرح می­شود، بیان کرد: این فرهنگ را در سطح کلان­تر مناطق جغرافیایی خاص در استان­های غرب کشور ایلام، لرستان، کرمانشاه و بخش­هایی از استان­های خوزستان، همدان و چهارمحال و بختیاری که دارای مختصات اجتماعی قومی و طایفه­ای، با فرهنگ بومی و مذهبی هستند می‌توان دید.

این جامعه‌شناس با اشاره به این‌که نقش­‌های جنسیتی مطرح شده فوق دارای تقدس، جایگاه و مقام بسیار بالا و قابل احترامی است، افزود: باورهای فرهنگی و اعتقادی و خرده فرهنگ­های این مناطق که ریشه در فرهنگ بومی، عُرفی و مذهبی جامعه دارد بر حفظ کرامت، حیثیت، شرافت، تقدس و پاکی و بی­آلایشی نقش­های زنانه تأکید دارد.

وی تصریح کرد: به نوعی ارزشمندی و برتری افراد، خانواده­ها، طایفه­ها و اقوام به نبود هیچ نوع مسأله و روابط نامشروع در این گروه­ها و اجتماعات است.

بهرامی فرهنگ را باور و اعتقادی در پشت رفتارها و اعمال انسان‌ها دانست و عنوان کرد: برای خلق هر کُنش در زندگی اجتماعی و تولید اثر مادی یا معنوی انسان اندیشه، فهم و باوری عمیق نهفته است که می­توان آن را فرهنگ نامید.

این جامعه شناس تأکید کرد: یکی‌از خُرده­ فرهنگ­های مردم این مناطق پایبندی به حفظ حیثیت، آبرو، پاکی و نجابت زنان و دختران است، بدون تعصب می­ توان گفت ارتباطات اجتماعی افراد مردم مناطق غرب کشور به لحاظ روابط با جنس مخالف یکی‌از سالم­ترین مناطق کشور است.

وی افزود: باور و اعتقاد به ناموس و ناموس‌پرستی به‌عنوان مقوله­ای است که بخش بسیار گسترده­ای از رفتارها و اعمال جامعه را معنا می­بخشد و نمی­توان به سهولت از کنار آن گذشت.

بهرامی تصریح کرد: هرگونه رفتاری که ریشه در باور عمیق به ناموس‌پرستی دارد می‌تواند با نگاه تحلیلی و انتقادی مورد مداقه قرار گیرد، زیرا بسیاری از رفتارهای خلاف ارزش­ها و هنجارهای جامعه با فلسفه اعتقاد ناموس­پرستی و تعصبات ناموسی رخ می­دهد.

این جامعه شناس ادامه داد: رخ­دادن برخی قتل­ها، خودکشی­ها، ازدواج­های تحمیلی، خشونت­های شدید خانگی، دختران فراری، زشتی طلاق و ننگ­های ناموسی ریشه در باورهای عمیق پدرسالاری و مردسالاری جامعه دارد.

وی تصریح کرد: تأیید اجتماعی عموم جامعه در برخی قتل­های ناموسی توسط اکثریت جامعه بیانگر اعتقاد عمیق جامعه به ناموس‌پرستی افراطی و تعصبات ناموسی است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

پربازدیدترین امروز

website tracking