۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۵

میزگرد تسنیم| نقش و جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها و ادارات / آیا روابط عمومی‌ها به روزمرگی دچار شده‌ا‌ند؟

میزگرد تسنیم| نقش و جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها و ادارات / آیا روابط عمومی‌ها به روزمرگی دچار شده‌ا‌ند؟
نشست هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی‌های فعال استان قم با عنوان روابط عمومی فعال؛ رسانه بیدار در دفتر استانی تسنیم در قم برگزار و در آن به نقش و جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها و ادارات و ارتباط میان اصحاب رسانه با روابط عمومی‌ها پرداخته شد.
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، در واقع نام‌گذاری روز بیست و هفتم اردیبهشت تحت عنوان روز ملی روابط عمومی و ارتباطات، فرصتی است تا نقش و جایگاه  روابط عمومی را به عنوان هنر هشتم مرور کنیم.

در دنیای کنونی نقش و اهمیت این جایگاه دوچندان شده است، به گونه‌ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان تا حدود زیادی به عملکرد روابط عمومی آن‌ها وابسته است.

با توجه به اهمیت و جایگاه روابط عمومی‌ها، دفتر خبرگزاری تسنیم استان قم اقدام به برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی‌های فعال استان با عنوان روابط عمومی فعال؛ رسانه بیدار کرده و در این نشست به نقش و جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها و ادارات و ارتباط میان اصحاب رسانه و خبرنگاران با روابط عمومی‌ها پرداخته شد.

کمبود نیروهای متخصص در حوزه روابط عمومی

احمد نامداری در این نشست، با بیان اینکه دچار درک ناقص از فهم روابط عمومی در مخاطب و در خود حوزه روابط عمومی هستیم، اظهار داشت: یکی از دلایل این موضوع نبود متخصص به عنوان روابط عمومی به معنای واقعی است.

معاون ارتباطات و رسانه نهاد نماز جمعه قم یکی از نشانه‌های تخصص را میزان تأثیرگذاری یک روابط عمومی دانست.

وی ضمن تاکید بر اینکه بازنگری تشکیلاتی و انتصاب در روابط عمومی‌ها باید با مشورت تخصص خود روابط عمومی‌ها انجام شود، خاطرنشان کرد: کوچک‌سازی و تغییر تشکیلات روابط عمومی باید منطقی و با توجه به نیاز امروز جامعه صورت بگیرد و برخی تغییرات به ضرر سازمان و مردم تمام می‌شود.

نامداری با بیان تفاوت کار روابط عمومی در شهر مقدس قم نسبت به سایر استان‌ها ابراز کرد: ما در  مرکزیت و قطب مذهبی شیعه و جهان اسلام قرار داریم و روابط عمومی در شهری مثل قم قابل قیاس با روابط عمومی‌ شهرهای دیگر نبوده و به همین دلایل باید برای جایگاه روابط عمومی در استان نقش ویژه‌ای قائل شد.

پیشکسوت و فعال رسانه‌ای به نشست استاندار با مدیران و مسئولان روابط عمومی سازمان‌ها و ادارات در روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی اشاره و تاکید کرد: اگر در این نشست آقای استاندار  حمایت خوبی از جایگاه روابط عمومی می‌کند قابل توجه و تشکر است اما اگر آقای استاندار می‌خواهند جایگاه روابط عمومی‌ها را در عمل ارتقا بدهند باید جایگاه آن را در ابتدا میان مدیران تقویت کند وگرنه خروجی قابل توجهی از این بیانات به دست نخواهد آمد و در نگاه دیگر استانداری باید حلقه وصل روابط عمومی‌ها و شورای روابط عمومی‌ها با یکدیگر باشد .

روابط عمومی‌ها به روزمرگی دچارند

وی مطرح کرد: یکی از اشکالات دیگر این است که روابط عمومی‌ها جایگاه  مهم خود را فراموش کرده‌اند و به روزمرگی افتاده آمد.

نامداری نگاه، ارزش فهم و درایت روابط عمومی‌ها نسبت به اصحاب رسانه و خبرنگاران را مهم ارزیابی و ادامه داد: در دوره‌ای از زمانه زندگی می‌کنیم که دوره تسلط فضای مجازی بر همه شئون زندگی و امورات اجتماعی مردم است؛ و یک مدیر روابط عمومی باید اهمیت و ظرافت این فضا را درک کند و از نگاه یکسویه و ویترینی به این حوزه پرهیز کند.

عملکرد روابط عمومی‌ها شناسنامه‌دار و رتبه‌بندی شود

مشاور رسانه‌ای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم  لزوم شناسنامه‌دار کردن و یا به‌نوعی رتبه‌بندی و امتیازدهی به عملکرد روابط عمومی‌ها از سوی استاندار را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: درجه‌بندی به این معنی است که به به‌طور مثال به فعالیت خبری روابط عمومی یک سازمان، ارتباط با رسانه‌ها و پاسخگویی به موقع، نوع ارتباط با مردم و انعکاس نقطه نظرات ایشان به مدیران و مطالبه گری به نمایندگی از مردم نمره داده شود و معلوم شود این روابط عمومی کجای کار تسهیل  ارتباط مردم و اصحاب رسانه با سازمان و ارائه گزارش به ایشان ایستاده است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که نوع نگرش مقام عالی استان پیرامون جایگاه روابط عمومی استان قم در عمل اصلاح نشود، روابط عمومی‌ها هم به جایگاه واقعی خود نخواهند رسید.

روابط عمومی تلفیقی از هنر، تخصص و تجربه

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان قم نیز در ادامه نشست، با تاکید بر لزوم داشتن تجربه و تخصص در کار روابط عمومی اظهار داشت: روابط عمومی تلفیقی از علم، هنر، فن و تجربه است.

غلامرضا رضایی تاکید کرد: اگر در کار خویش فهم  استراتژیک و  طراحی آن را نداشته باشیم هرگز به هدف نخواهیم رسید.

وی در همین باره افزود: زمانی که مطمئن شویم نقش‌های اجتماعی را خوب انجام داده‌ایم باید بدانیم به صورت تقریبی به هدف رسیده‌ایم.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان قم با تاکید بر اینکه جایگاه روابط عمومی دارای موقعیت روشنی در استان  نیست، افزود: جایگاه روابط عمومی‌ها نباید کمتر از معاونت یک اداره یا سازمان تلقی گردد و مدیران سازمان‌ها باید از مدیران این مجموعه  به عنوان مشاور و تحلیلگر مشورت بگیرند  و با نیازسنجی، برنامه‌ریزی ، اجرا و ارزیابی سازمان را به اهداف خود نزدیک‌تر کنند.

وی به نشست استاندار با مدیران و مسئولان روابط عمومی سازمان‌ها و ادرات در روز جهانی روابط عمومی اشاره و تاکید کرد: اینکه یک استاندار برای روابط عمومی‌ها وقت بگذارد و در ارتباط با راهبرد و هدف‌گذاری روابط عمومی‌ها صحبت کند بسیار خوب است ولی باید در تحقق صحبت‌های خویش در جهت اعتلای جایگاه‌ها جهادی‌تر عمل کند.

رضایی با بیان اینکه برخی مدیران دارای توهم دانایی هستند، گفت:اگر در کارهایمان استراتژی شجاعت، صداقت، جسارت، اخلاق مداری  و پاسخگویی به مردم را به صورت شفاف تقویت کنیم می‌توانیم  از یک سو با استفاده از دانش علم ارتباطات و قدرت بیان به قانع کردن مخاطبان بپردازیم و از طرف دیگر با پاسخگویی دلسوزانه و راهنمایی ارباب رجوع از نارضایتی‌ها و مشکلات درون‌سازمانی جلوگیری کنیم و همچنین با ایجاد رابطه بین کارکنان و مدیران از به وجود آمدن نارضایتی در کارکنان سازمان نسبت به مدیران و بالعکس ممانعت به عمل‌آوریم.

عدم آشنایی برخی مدیران روابط عمومی با تحلیل محتوا و کارهای پژوهش محور

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی  آموزش‌وپرورش استان قم عنوان کرد:  مسئولان روابط عمومی در میدان کارزار نباید خود را درگیر کارهای  یدی صرف  کنند و باید به دنبال توانمندسازی خود از جمله توجه به  زیرساخت‌ها، مسائل آموزش محور و همچنین پژوهش محور باشند و با تلاش فکری زمینه خلق ایده‌های نو را فراهم آورند.

وی با بیان اینکه برخی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان با تحلیل محتوا و کارهای پژوهش محور آشنایی ندارند، تصریح کرد: در کار روابط عمومی قناعت علمی یعنی مرگ علمی که اگر به آن توجه نشود و نسبت به‌روزرسانی علمی و آگاهی از مسائل مستمر اقدام نگردد فعالیت‌ها با توفیق همراه نخواهد بود.

 رضایی در همین رابطه افزود: روابط عمومی‌ها برای خروج از روزمرگی و مرگ زودرس باید در راستای آگاهی بخشی و به‌روزرسانی علمی خود بیشتر تلاش کنند و بدانند باید با شرایط روز تغییر و با تفوق یافتن بر توهم دانایی برخی مدیران از واکنش‌های منفی جلوگیری کنند.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان قم گفت: کارگزاران این عرصه باید سخت‌کوشی و نظم و خلاقیت را از دیگر عوامل  موفقیت در کارهای خود قلمداد کنند.

بانک اطلاعاتی روابط عمومی‌های استان سمنان تدوین ‌شدانتقاد استاندار سمنان از نگاه تک‌بعدی برخی مدیران به جایگاه روابط عمومی‌هاسند راهبردی اطلاع رسانی و روابط عمومی شستا رونمایی شد

رضایی با تاکید بر لزوم بازنگری در شرح وظایف روابط عمومی‌ها گفت: هم نقد و هم تعریف و تشویق در کار مدیریتی لازم است، چراکه نقد باعث افزایش دانش خواهد شد و تشویق سبب  انجام بهتر کار و ایجاد روحیه امید و نشاط می‌شود.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان قم خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی روابط عمومی استان می‌تواند شورای پژوهش را تشکیل دهد و بسیاری از برنامه‌ها را از طریق شورای پژوهش به امضای مقام ارشد اجرایی به  مدیران اجرایی ابلاغ کند.

وی به فعالیت‌های صورت گرفته در آموزش‌وپرورش استان قم به عنوان پرمخاطب‌ترین و حساس‌ترین نهاد اجتماعی اشاره کرد و گفت:موفقیت آموزش‌وپرورش قم درگرو تعامل سازنده و ایجاد پل ارتباطی بین اجزای مثلث حیاتی نظام آموزشی یعنی معلم، دانش‌آموز و خانواده با نهادهای سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر است.

وی ابراز امیدواری کرد: همه مدیران در منشور کاری خویش مشورت گرفتن از مسولان روابط عمومی را مدنظر قرار دهند تا به تحقق اهداف خویش  زودتر دست یابند.

وی در بخش دیگری سخنان خود با اشاره به بحران شروع کرونا در کشور و نقش آموزش‌وپرورش گفت: آموزش‌وپرورش با تصمیمی علمی و جهادی نقش معلمان را با نیازهای جامعه همخوانی داد و در مقابله با این تهدید جهانی و تبدیل آن به فرصت‌های خوب  آموزش و استفاده هوشمندانه از تکنولوژی‌های روز نشاط و پویایی و آموزش را بار دیگر به نمایش گذاشت که در این راستا نقش روابط عمومی‌ها به عنوان منعکس‌کننده اخبار و اطلاعات بی نظیر بوده است .

وی در پایان افزود: سرعت عمل در کار روابط عمومی‌ها بسیار مهم است؛چراکه اگر تصمیم درست دیر اتخاذ شود به تصمیمی غلط منجر خواهد شد که شاید برای جبران آن دیگر فرصتی حاصل نشود.

تعامل بین خبرنگاران و روابط عمومی‌ها دو سویه باشد

سپس مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان قم اظهار داشت: بایستی جذب نیروی متخصص در حوزه روابط عمومی در سازمان‌ها جدی گرفته شود و از ورود نیروهای غیر متخصص به این حوزه جلوگیری شود.

محمد کربلایی با بیان وجود دانش و تجربه لازم درمیان مدیران روابط عمومی مطرح کرد: فعالان رسانه‌ای باید به معنای واقعی نقش‌آفرینی کنند، و مشکلات را به‌درستی منعکس کنند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش تعامل و هم‌افزایی بین روابط عمومی و اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: باید برای اصحاب رسانه کارگاه آموزشی ویژه و بازدیدهای میدانی گذاشته شود تا تعامل بین خبرنگاران و روابط عمومی‌ها دو سویه باشد از طرف دیگر باید به آموزش درون‌سازمانی تولید محتوا توجه جدی داشته باشیم.

لزوم ارج نهادن به جایگاه روابط عمومی‌ها از سوی مدیران

مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی شهرداری قم در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: باید مدیران خود را از جایگاهی که قرارگرفته‌اند در خدمت مردم باشند و سر در  اتاق‌های آن‌ها برچسب‌های با هماهنگی وارد شویم را برداریم تا مردم به راحتی بتوانند با مدیران ارتباط بگیرند.

سید محمد حجار حسینی با تاکید بر جایگاه والای روابط عمومی در ادارات و سازمان‌ها گفت: اگر مدیران  دم از روابط عمومی می‌زنند در حد حرف نباشد  و باید تریبون روابط عمومی را مدیران داشته باشند، هر سال هر استانداری این حرف‌های قشنگ را می‌زند، باید در روز روابط عمومی‌ها مدیر سازمان و اداره هم در کنارمان بنشیند و به جایگاه روابط عمومی ارج نهاده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه نقش و جایگاه روابط عمومی‌ها در یک مقطعی از زمان تعطیل شد، باید ریل‌گذاری انجام  و روی مدیران کار شود و آن‌ها را آگاه‌سازی کنیم.

مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی شهرداری قم با بیان اینکه بیشترین خدمت را در شهر شهرداری‌ها انجام می‌دهند، گفت: برای پروژه تقاطع حضرت ولیعصر(عج) میلیاردها  تومان هزینه شده است، ما هیچ وقت نمی‌توانیم این را به مردم بگوییم که این بودجه صرف هزینه‌های عمرانی شده است.

حجار حسینی بر انجام کار تخصصی در کار روابط عمومی تاکید و خاطرنشان کرد: گاهی نیاز به تخصص نداریم بلکه به عشق و علاقه نیاز داریم در حالی که برخی افراد به دلیل داشتن تخصص، آن قدر در جایگاه خود مدعی هستند که حاضر نیست به خاطر سازمانش از منافع خود کوتاه بیاید.

وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که در اوایل انقلاب شهید مولوی مدیر روابط عمومی شهرداری بوده و مردم را مهم‌ترین رکن اساسی جامعه می‌دانست باید ایشان را الگو قرار دهیم و به مردم خدمت کنیم.

بسیاری از روابط عمومی‌ها تخصص لازم را ندارند

در بخش دیگری از این نشست مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات استان قم با تاکید بر داشتن علم و تخصص و تجربه در کار روابط عمومی اظهار داشت: برخی روابط عمومی‌ها علم این کار را دارند اما تخصص و تجربه لازم را ندارند، برخی نیز تجربه و تخصص دارند اما علم آکادمیک این جایگاه را ندارند.

ابوالفضل احمدی نیا تاکید کرد: تجربه خیلی کارسازتر از علم بوده و علم می‌تواند تکمیل‌کننده تجربه باشد، داشتن علم سبب سرخط آوردن مدیر می‌شود.

به گفته وی اگر مدیر مجموعه اتکا به روابط عمومی کند و اعتماد داشته باشد خود روابط عمومی تأثیرگذار می‌شود، همچنین تمام مدیران روابط عمومی استان باید توسط استانداری سالیانه مورد ارزیابی قرار گیرد و آیتم روابط عمومی دستگاه باید بر اساس ارزیابی استانداری باشد.

فضای مجازی در کشور رها شده است

رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه قم  نیز در بخش دیگری از این میزگرد تاکید کرد: روابط عمومی‌ها متعلق به‌ نظام اسلامی هستند و متعلق به جناح‌های سیاسی نیستند؛ در واقع روابط عمومی، مجموعه حنجره‌های بخش‌های مختلف یک سازمان است.

حمیدرضا ابراهیمی چالش و پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها را گذار به روابط عمومی جدید و کمبود نیروی متخصص برای این عرصه  عنوان و ادامه داد: فضای مجازی در کشور تقریباً رهاشده است و احساس می‌شود که بسیاری از مسئولان بخش‌های مختلف کشور شناخت کافی در این عرصه ندارند.

وی گفت: برخی از صاحب نظران معتقدند یکی از کارکردهای فضای مجازی در این عصر، نوعی ایستادگی در مقابل تصمیم‌های رسمی است بنابراین وقتی سازمانی می‌خواهد تصمیمی بگیرد، طبعاً این تصمیم می‌بایست از تونل ارتباطات و افکار عمومی عبور کند.

رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه قم  افزود: به همین دلیل روابط عمومی‌ها می‌باید وظیفه خود را در قالب برقراری ارتباط صحیح و صادقانه به‌خوبی انجام دهند و با شکل‌دهی اطلاع‌رسانی تعاملی، زمینه پذیرش افکار عمومی را توسعه دهند. مثلاً در ابتدای رویداد کرونا کاملاً واضح شد که در این زمینه نقص داریم.

وی اذعان کرد: اگر مخاطب ما نسبت به واقعیات بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی اقناع نشود هزینه‌های انجام‌شده سبب ایجاد احساس رضایت در جامعه نمی‌شود و این یک خسارت بزرگ است.

ابراهیمی داشتن دانش، مهارت، تجربه و هوش اجتماعی را از جمله مهم‌ترین مؤلفه‌های موردنیاز در روابط عمومی‌ها برشمرد و تاکید کرد: مدیر روابط عمومی گاهی باید بتواند در کسری از ثانیه تصمیم بگیرد و آن را انجام دهد.

رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه قم تاکید کرد: باید ضرورت فعالیت‌های روابط عمومی‌ها را با توجه به فضای دیجیتال و مجازی به مدیران بیش از پیش شناسانده شود.

کلیدواژه ها :ارتباطات مردم قم
منبع : تسنیم

پربازدیدترین امروز

website tracking