۸ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۹

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

والدین بخوانند؛ رسانه بر کودک شما تأثیرگذار است

والدین بخوانند؛ رسانه بر کودک شما تأثیرگذار است
یک محقق حوزه رسانه درباره تأثیرات مختلف رسانه های جمعی بر روی کودکان و نوجوانان توضیحاتی داد.

///امیرعلی علیشاهی محقق حوزه رسانه درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کودکان می‌توانند مصرف کنندگان بسیار هوشمند پیام‌های رسانه‌ای باشند.

او با بیان اینکه از این رو یک کودکان علاوه بر اینکه یک بیننده و شنونده متعهد به رسانه هستند، یک عامل قوی برای عملیاتی کردن آن پیام‌ها نیز هستند، گفت: شما می‌توانید به آن‌ها کمک کنید مهارت‌های لازم برای تأثیرگذاری رسانه‌ها را پرورش دهند.

این محقق رسانه بیان کرد: تأثیر رسانه بر کودکان می‌تواند عمدی و مستقیم باشد، به عنوان مثال، تبلیغات اغلب به کودکان و نوجوانان هدایت می‌شود. این بدان معنی است که کودکان و نوجوانان به طور فزاینده نسبت به برند‌ها و، آگاهی دارند و جذب آن می‌شوند.

علیشاهی با بیان اینکه نفوذ رسانه‌ها نیز می‌تواند غیرمستقیم باشد، افزود: به عنوان مثال، این ممکن است شامل تصاویر و محتوای جنسی در اینستاگرام، اسنپ چت، فیس بوک و یوتیوب باشد، همچنین ممکن است شامل تصاویر خشن و زبان درشت در رسانه‌های خبری، مستند‌ها، بازی‌های ویدئویی و برخی از متن ترانه‌ها باشد.

او با بیان اینکه این نوع تأثیر رسانه‌ها می‌تواند به کودکان نشان دهد که برخی از روش‌های رفتاری و نگاه طبیعی او «عادی» هستند، تصریح کرد: اما رسانه بد نیست، رسانه میتواند حاوی پیام‌های اموزنده و کاربردی به کودکان نیز باشد.

این محقق حوزه رسانه افزود: کودکانی که در معرض دید رسانه‌ها قرار گرفته و مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند، بیشتر به دیدن فیلم‌های سرگرم کننده و یا برنامه‌هایی از این قبیل علاقه‌مند هستند، اما این مهم است که کودکان پای کدام رسانه مشغول هستند و چه محتوایی را درحال دریافت کردند هستند، زیرا تاثیرات رسانه سطحی نیستند، بلکه کند و به مرور زمان در کودکان شکل میگیرد و به عنوان یک عامل اکتسابی میتواند، خلق و خو و حتی نگرش او را نسبت به مسائل تغییر دهد.

او خاطرنشان کرد: بنابر این رسانه هم میتواند بسیار قوی و مثبت عمل کند و هم به صورت منفی و مخرب.

علیشاهی با بیان اینکه کودکان همچنین می‌توانند پیام‌های مهم ارتقاء سلامت را از طریق رسانه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها انتخاب کنند، ادامه داد: این ممکن است شامل پیام‌هایی باشد که با هدف جلوگیری از افسردگی و خودکشی در جوانان، ترویج روابط مثبت، احترام آمیز یا تشویق به خوردن و عادت‌های سالم در زندگی است باشد.

او تصریح کرد: داستان‌های با کیفیت خوب در نمایش‌ها و فیلم‌های تلویزیونی می‌تواند به کودکان کمک کند تا جنبه‌های هویت مانند جنسیت، روابط، جنسیت یا اخلاق را کشف کنند.

او افزود: البته باید بگویم که رسانه‌ها - خوب و بد - فقط یکی از چندین تأثیر بر رفتار و نگرش کودکان است و تأثیرات دیگر شامل خانواده، دوستان و همسالان، پیشینه فرهنگی و موارد دیگر است که غالباً این تأثیرات می‌توانند قدرتمندتر از تأثیر رسانه باشند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

پربازدیدترین امروز

website tracking