۲۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۱

الگوی غذایی ناسالم و پرخاشگری

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند تغییراتی در خلق و خو و رفتار افراد ایجاد کند و الگوی غذایی سالم می‌تواند سرمنشا پرخاشگری باشد.

ساره حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند تغییراتی در خلق و خو و رفتار افراد ایجاد کند، اظهار کرد: تغییر الگوی غذایی افراد جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان و روند رو به رشد استفاده از فست فودها و غذاهای فرآوری شده دارای نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی و متعاقبا کاهش مصرف خشکبار، میوه و سبزی علاوه بر اثرات سوئی که بر عملکرد سیستم گوارشی دارد برخلق و خو و رفتار مصرف‌کنندگان نیز تاثیرگذار است.

وی افزود: مصرف غذا و خوراکی‌هایی که عمدتا دارای میزان زیادی قند، چربی و کافئین هستند باعث ایجاد اضطراب شده و تحریک‌پذیری و پرخاشگری را افزایش می‌دهد و می‌تواند عامل ایجادکننده تنش در افراد باشد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: مصرف مکرر فست فودها و نوشیدنی‌های ناسالم سبب عملکرد نادرست تریپتوفان در مغز شده و علائمی مانند افسردگی، اضطراب، تحریک‌پذیری، پرخاشگری و ستیزه‌جویی در فرد ایجاد می‌کند.

حسینی ادامه داد: تریپتوفان، اسید آمینه‌ای است که پیش ماده تولید سروتونین بوده و سروتونین عامل احساس شادی، رضایت و آرامش است.

وی با بیان اینکه تریپتوفان تنها از راه مواد غذایی نظیرگوشت مرغ، ماهی و میگو، گوشت قرمز، ماش و جو  به بدن وارد شده و در خود بدن سنتز نمی‌شود، افزود: ویتامین B و ویتامینD  روند تبدیل تریپتوفان به سروتین را افزایش می‌دهند، در نتیجه مصرف مواد غذایی دارای این ویتامین‌ها مانند حبوبات، اسفناج، جعفری، کاهو، میوه و جگر می‌تواند باعث ایجاد حالت آرامش و رضایت خاطر در مصرف‌کننده شود.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: تحقیقات دانشمندان نشان داده است که احساس خوشحالی ایجاد شده در مغز پس از مصرف هشت وعده میوه و سبزیجات در روز برابر با خوشحالی یافتن شغل در افراد جویای کار می‌شود.

حسینی اظهار کرد: یکی دیگر از مضرات استفاده از فست فودها و غذاهای فرآوری شده ایجاد احساس سیری کاذب در مصرف‌کننده است که خود عامل کاهش مصرف مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌شود.

وی افزود: کمبود این مواد مغذی و همچنین ریزمغذی‌هایی مانند منیزیوم، آهن، سلنیم و روی نیز می‌تواند در تغییر خلق و خو اثرگذار باشد، کمبود این ریزمغذی‌ها در بروز حالت‌های عصبی و گاهی افسردگی دخیل بوده و در مواردی نیز باعث کاهش توانایی یادگیری و مشکلات روحی و روانی در فرد می‌شود.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که میزان کمتری اسیدهای چرب امگا ۳ از طریق غذا دریافت کرده‌اند، نسبت به دیگران رفتار متغیرتر و دیدگاه منفی‌تری دارند و دارای علائم خفیف افسردگی نیز هستند؛ در عین حال افرادی که میزان بیشتری اسیدهای امگا ۳ مصرف کردند، نسبت به سایرین سازگارترند.

حسینی اظهار کرد: حذف خشکبار و آجیل مانند انجیر خشک، توت خشک، کشمش، برگه زردآلو، بادام، خرما، پسته، کنجد و فندق از برنامه غذایی افراد نیز می‌تواند باعث تغییر خلق و خوی فرد شود چراکه خشکبار سرشار از آهن، منیزیوم و سلنیم و.. بوده و کاهش دریافت این ریزمغذی‌ها در فرد باعث افسردگی، بی‌حوصلگی، عدم توان تصمیم‌گیری صحیح و پرخاشگری می‌شود.

وی افزود: استفاده از ادویه‌هایی مانند زردچوبه نیز  بر خلق و خوی مصرف‌کننده تاثیر مثبت دارد و باعث ایجاد آرامش روانی، بهبود خلق و خو، رفتار و شخصیت اشخاص شده و افسردگی و غم را برطرف می‌کند.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: می‌توان با اختصاص سهم بیشتر میوه و سبزیجات در سبد غذایی خانواده و کاهش مصرف فست فودها و غذاهای فرآوری شده به ایجاد آرامش روانی، کاهش افسردگی وکاهش تنش و پرخاشگری به مرور زمان کمک کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

بازتاب این خبر در رسانه ها

پربازدیدترین امروز

website tracking