۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۲۶

«غدیر»، عید تکریم سادات

«غدیر»، عید تکریم سادات

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سیره و سنت شیعیان بر این است که در عید غدیر به خانه سادات رفته و با تهنیت و تبریک گفتن چنین روز خجسته‌ای به آنها که ذریه رسول‌الله(ص) و امیرالمؤمنین(ع) هستند تجلیل و تکریم از اجداد طاهرین آن‌ها را انجام دهند و یادآور بزرگترین واقعه الهی و سیاسی اسلام در غدیرخم باشند.

برای اینکه با مبنای تکریم و تجلیل از سادات بیشتر معرفت حاصل کنیم به چند دلیل این سیره اشاره می‌کنیم.

نخستین دلیل بر تکریم و تجلیل از سادات و ذریه حضرت زهرا(س) آیه مبارکه: ـ قل لا اسیلکم علیه اجرا الا الموده القربی ـ است چراکه در این آیه مبارکه خداوند متعال از امت اسلامی خواسته در مقابل 23 سال از دوره بعثت که رسول‌الله(ص) در جهت انجام رسالتی که انجام داده است (مودت) و دوستی خاندان رسالت را در قلب خود غرس کرده و در مقام عمل نیز این محبت به خاندان رسالت را بروز دهند.

هرچند مصداق اولیه اقربای پیامبر(ص)؛ امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) هستند ولی نیاز به استدلال دیگری نیست تمام سادات که ارتباط نسبی از طرف پدر و مادر و یا مادر تنها به پیامبر پیدا می‌کنند مصداق اقربای در آیه مبارکه‌اند، پس به همان دلیل که طبق آیه مبارکه مودت اهل بیت(ع) بر ما لازم است احترام و تکریم سادات نیز لازم است.

دومین دلیل بر احترام سادات و اینکه آنها از اقربای رسول‌الله(ص) و مصداق آیه مودت‌اند احتجاج امام کاظم در برابر هارون‌الرشید است چراکه هارون از موضع حقارت به حضرت اعتراض کرد که «شما از فرزندان فاطمه(س) هستید چرا این همه خودتان را منسوب پیامبر می‌دانید؟» حضرت پرسید «اگر الان پیامبر در قید حیات بود از دخترانت خواستگاری می‌کرد شما حاضر بودید دخترت را به عقد پیامبر درآورید؟» هارون گفت: «حتما چون این افتخاری برای من بود» حضرت فرمود، «آیا پیامبر می‌توانست از دختران برای خود خواستگاری کند؟» هارون گفت «نه» حضرت فرمود «چرا؟» هارون گفت: «چون دختران شما ذریه پیامبرند» حضرت فرمود «پس ما و نسل ما از اقربای رسول خدا هستند» (بحار،ج 8، ص 124 ) با توجه به استدلال امام و تامل در آیه مودت وظیفه همه ما احترام و تکریم به سادات به عنوان اقربای رسول خداست.

سومین دلیل بر تکریم و احترام سادات سوره کوثر است چراکه یکی از مصادیق برجسته و بارز کوثر حضرت فاطمه(س) است که توسط آن حضرت نسل رسول‌الله(ص) گسترش پیدا کرده و حق‌تعالی در تجلیل آن سوره کوثر را نازل کرده است از همین رو می‌یابیم سادات که مصداق عینی از آن کوثر حضرت زهرا(س) است حرمت و احترام داشته و وظیفه ما هم تکریم و تجلیل از آنهاست.

چهارمین دلیل بر تکریم و تجلیل از سادات روایات است که از مجموع این روایات به این حقیقت می‌رسیم که یکی از راه تقرب به اهل بیت(ع) احترام است چراکه در روایات آمده است:

نگاه به سادات

در روایتی از حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) رسیده است: «النظر الی ذریتنا عبادة فقیل له یابن رسول الله النظر الی الائمة منکم عبادة او النظر الی جمیع ذریة النبی صلی‌الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم قال علیه‌السّلام بل النظر الی جمیع ذریة النبی صلی‌الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم عبادة مالم یفارقوا منهاجه و لم یتلونوا بالمعاصی؛ (بحار،ج 96،ص 218) نگاه به ذریه ما عبادت است، عرض شد «یابن رسول‌الله! نگاه کردن به امامان از دودمان شما عبادت است یا نظر کردن به همه ذریه پیامبر(ص)» فرمود: بلکه نگاه کردن به همه ذریه پیامبر عبادت است تا وقتی که از راه و روش پیغمبر جدا و به گناهان آلوده نشوند.

احسان به سادات

رسول خدا(ص) فرمود: «ایما رجل صنع الی رجل من ولدی صنیعة فلم یکافئه علیها فانا المکافئ له علیها»، «هر کس به یکی از فرزندانم عطا و احسانی کند که او تلافی نکرده باشد من پاداش او را خواهم داد.»

 پاداش احترام به سادات

 رسول خدا(ص)فرمود: «اربعة انالهم شفیع یوم القیامة: الکرم لذریتی من بعدی و القاضی لهم حوائجهم والساعی لهم فی امورهم عند اضطرارهم و المحب لهم بقلبه و لسانه؛»چهار گروهند که روز قیامت من شفیع آنها خواهم بود. 1ـ آن کس که بعد از من ذریه‌ام را گرامی بدارد. 2ـ آن کس که در برآورده کردن حاجات آنها تلاش کند. 3ـ آن کس که به هنگام اضطرار تلاش در جهت حل مشکل آنها کند. 4ـ آن کس که با قلب و زبانش آنها را دوست داشته باشد.

پنجمین دلیل سیره عملی اهل بیت(ع) بیانگر این معنا است که باید سادات تکریم و احترام شوند هرچند ممکن است بعضی آنگونه که شایسته جایگاه آن‌هاست احترام خودشان را حفظ نکنند چراکه در گزارش آمده است فرماندار قم  به سامرا رفت  تا با امام حسن عسکری(ع) ملاقات کند، امام اجازه ملاقات نداد پس از اصرار زیاد اجازه داد وقتی فرماندار قم علت نپذیرفتن را پرسید؟ امام(ع) فرمود: چون شما احترام پسر عموی ما(ابوالحسن حسین بن حسن) را رعایت نمی‌کنی؛ فرماندار در پاسخ گفت: وی مراعات مسائل اخلاقی را نمی‌کند امام فرمود شما به خاطر سادات بودنش احترام کن نه بخاطر خودش(منتهی‌الامال،ج 2,ص 614)

از این سیره عملی امام حسن عسکری(ع) متوجه می‌شویم هرچند تکلیف سادات به مراتب سخت‌تر است که باید بیش از دیگران مراعات اصول اخلاقی را کنند ولی وظیفه و تکلیف مردم حرمت نهادن به سادات خواهد بود.

ششمین دلیل بر احترام، تجلیل و تکریم سادات در طلایه‌دار بودن آنها در مجاهدت و فداکاری در تمام دوره 1440 ساله تاریخ تشیع و اسلام است که در راس همه نهضت‌ها سادات قرار داشته و دارند؛ شهادت‌ها، اسارت‌ها، زندان‌ها و دور از زن و فرزندان بودن‌ها همیشه به دوش سادات سنگینی می‌کرد فقط کافی است تاریخ صد ساله اخیر را در پیش رو قرار دهیم خواهیم دید فقیه نامدار صاحب فتوای تحریم تنباکو، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، مدرس، کاشانی، سیدعلی اندرزگو، سعیدی، طالقانی، بهشتی، مدنی سیدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت‌الهدی کسانی هستند که جان خود را هزینه باورهای ما کرده‌اند.

حضرت امام(ره)‌ پس از زندان، تبعید با نهضتش تلاش 250 ساله اجدادش را با تشکیل نظام ولایی به ثمر نشاند و بیش از 30 سال است مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) پاسدار بیدار این نظام است و به دشمنان فرصت براندازی نظام برآمده از خون شهیدان و جانبازان را نمی‌دهد، حضرت آیت‌الله سیستانی و سیدحسن نصرالله نیز هر یک نقش خود را در عراق و لبنان به زیباترین وجه ایفا می‌کنند.

بنابراین هر یک از این دلایل به تنهایی وظیفه ما را در برابر سادات مشخص می‌کند که از فرصت به دست آمده روز عید غدیر استفاده کرده و با تجلیل و تکریم از آنها کمترین وظیفه خود را انجام دهیم.

آیت الله محمدتقی قادری( استاد صاحب سبک و نواندیش)

انتهای پیام/89033/

کلیدواژه ها :عید
منبع : فارس

پربازدیدترین امروز

website tracking