۵ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۵

خوراکی‌هایی که نفخ آور هستند

خوراکی‌هایی که نفخ آور هستند
اگر دچار نفخ شدید، مصرف گروه‌های غذایی زیر را می‌توانید محدود کنید.

اگر دچار نفخ می‌شوید، مصرف این خوراکی‌ها را محدود کنیدگزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ممکن است برخی مواد غذایی مفید مانند غذا‌های پرفیبر منجر به بروز نفخ شوند بنابراین مصرف آن‌ها باید محدود و به آرامی باشد. حتی در صورت تجربه نفخ شدید، مصرف گروه‌های غذایی زیر را می‌توانید محدود کنید:

سبزی‌ها: حاوی قندی هستند که منجر به بروز نفخ می‌شود. در این میان سبزیجات خانواده پیاز فروکتوز دارند و خانواده کلم و مارچوبه حاوی قندی به نام رافینوز هستند. این قند‌ها بعد از فعل و انفعال در دستگاه گوارش منجر به نفخ می‌شوند. علاوه بر این، سبزیجاتی مانند نخود فرنگی که فیبر آن‌ها قابل حل است، موجب تولید گاز در روده بزرگ می‌گردند. آن دسته از سبزیجات که فیبر موجود در آن‌ها حل نمی‌شود، منجر به بروز نفخ نخواهند شد.

میوه‌ها: برخی از میوه‌ها حاوی قندی به نام سوربیتول هستند. این قند، باعث گاز‌های گوارشی می‌شود و در میوه‌هایی آلو سیاه، سیب، هلو و گلابی وجود دارد. همچنین آدامس‌های بدون شکر و مواد غذایی که برای شیرین کردن آن‌ها از همین قند استفاده می‌شود نیز دارای این خاصیت هستند.

بیشتر بخوانید : خوراکی‌هایی که هرگز نباید خام مصرف شوند!

غذا‌های نشاسته دار: نشاسته حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات است. قرار گرفتن کربوهیدرات در دستگاه گوارشی و طی شدن فرآیند هضم آن، منجر به ایجاد گاز در روده بزرگ خواهد شد. در این میان، گندم و به طبع آن، نان و ماکارونی از عوامل نفخ روده بزرگ هستند. همچنین سیب زمینی و ذرت هم در تولید گاز‌های روده بزرگ مؤثر هستند.

لبنیات: حاوی قندی به نام لاکتوز هستند و این قند در فرآیند گوارشی منجر به تولید گاز خواهد شد. حتی دستگاه گوارشی شما در صورتی که آنزیم لاکتاز را به اندازه کافی در اختیار نداشته باشد، با این دسته از موادغذایی مشکل خواهد داشت. شیر، بستنی و پنیر منجر به تولید گاز در روده بزرگ خواهد شد.

جوی دو سر: مقادیر زیادی فیبر کاهش دهنده کلسترول دارد، اما به سبب اینکه این فیبر به راحتی حل شدنی است، خوردن آن منجر به تولید گاز‌های روده بزرگ می‌شود. در صورتی که می‌خواهید از فواید جو بهره ببرید، بهتر است که آن را کم کم به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.

لوبیا: لوبیا حاوی رافینوز، همان قند موجود در سبزیجات است و این قند در فرآیند گوارشی گاز زیادی را تولید می‌کند. علاوه بر این، لوبیا حاوی فیبری است که به راحتی حل می‌شود و این موضوع هم تولید گاز را دو چندان می‌کند. پس از این به بعد هنگام خوردن لوبیا کمی بیشتر دقت کنید و به جز میزان مصرف لوبیا، به دیگر موادغذایی تولید کننده گاز که به همراه آن مصرف می‌کنید نیز توجه کنید.

منبع : بهداشت نیوز

کلیدواژه ها :گاز
منبع : باشگاه خبرنگاران

پربازدیدترین امروز

website tracking