۱۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۵۱

میزگرد دانشجویی دانشگاه خوارزمی کرج/ علل افت عملکرد جنبش دانشجویی چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از البرز، میزگرد میزگرد آسیب‌شناسی وضعیت جنبش دانشجویی کشور با عنوان «علل افت جنبش دانشجویی» با حضور مسؤولان تشکل های دانشگاه خوارزمی کرج در سالن کنفرانس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه برگزار شد.

در این میزگرد که با حضور سید رسول حسینی مسؤول بسیج دانشجویی ، حمید بیرانوند دبیر شورای صنفی، علی عباسیان دبیر سیاسی انجمن اسلامی مستقل و محمد امین اسکندری مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی برگزار شد، هر کدام از نمایندگان تشکل ها به آسیب شناسی وضعیت جنبش دانشجویی در کشور و بیان دیدگاه های خود در رابطه با ابعاد مختلف این موضوع پرداختند.

در ادامه دیدگاه های هرکدام از نمایندگان تشکل ها را با هم می خوانیم:

محمد امین اسکندری مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی

محمد امین اسکندری مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی در این میزگرد گفت: قطعا نهاد دانشگاه بعنوان یک کانون و دانشجو به عنوان فاعل آن، نقش و تاثرگذاری زیادی در تاریخ معاصر ما داشته اند.

وی افزود: از سوم آذر بگیریم تا مبارزات آن و تا اوایل انقلاب که تسخیر لانه جاسوسی از سوی رهبری نهصت تحت عنوان انقلاب دوم خطاب شد و بنده دفتر تحکیم وحدت را در اول انقلاب نه بعنوان بازوی دانشجویی امام، بلکه بعنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در تصمیمات کشوری باور دارم نقش جنبش دانشجویی کاملا دیده می شود.

 

دانشگاه بازیچه احزاب شد

اسکندری با اشاره به اینکه دانشگاه مرجع جامعه است و به جامعه گرا و خط می‌دهد افزود: شما اگر در هر زمینه ای مرجع باشید همه نگاه ها به سمت شماست و این موضوع اهمیت بسیاری دارد و باعث رشد و بروزرسانی و پویایی شما می‌شود اما در ادامه دانشگاه از مرجعیت افتاد و این بنطرم مهمترین عامل افت جنبش دانشجوییست چون  دانشگاه به حاشیه رفت و درنهایت از بیرون تاثیر پذیرفت و بازیچه احزاب و جریانات سیاسی شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افت جنبش دانشجویی رشد کمی دانشگاه بجای رشد کیفی آن است که مرجعیت دانشگاه را کم کرد.

مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی عامل دیگر افت جنبش دانشجویی را سیاست منفعالانه دانشگاه‌ها در مورد جنبش‌های دانشجویی و کرسی‌های آزاد اندیشی دانست.

اسکندری گفت: آقایان آزادی می‌دهند اما این آزادی جهت‌دار است و برعکس باعث از بین رفتن جنبش می‌شود. مانند حوادث کوی دانشگاه که دیدیم عده ای بعد از درگیری‌ها متواری شدند و ناگاه سر از کاخ سفید در آوردند و معاون سیاسی وزیر کشور در آن واقعه بین جمعیت بود؛ چرا؟ این آزادی جهت دار برای معاملات سیاسی است و این باعث سیاست زدگی دانشجویان هم شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از برنامه ها  شورای ۳ نفره و مجموعه فرهنگی دانشگاه گزینشی برخورد میکند؛ چرا؟ چون قطعا اقایون معتقد به انتقاد نیستند این وضع در همه دولت ها بوده است.

اسکندری با انتقاد از سطحی شدن  مطالعات دانشجوها گفت: دانشجویان در سال های اخیراز تحولات سیاسی- اجتماعی زمان خود عقب ماندند و یکدفه با مواردی مثل برجام، fatf و... مواجه شدند که نیازمند مطالعات عمیق بود اما دانشجوها از پیشینیه موضوع آگاهی نداشتند و با فقر تئوریک درگیر شدند.

وی افزود: باید برگردیم به گعده ها و نهضت های مطالعاتی برای جبران فقر تئوریک چرا که اگر دانشجو مطالعاتش عمیق باشد از بیرون دانشگاه هم تاثر نمی‌گیرد. نیاز است برخی ساختار های دانشگاه عوض شود. گاهی برای گرفتن یک مجوز باید دو هفته دوندگی کرد که این راه پیشرفت جنبش دانشجویی را کند می‌کند.


علی عباسیان دبیر سیاسی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه خوارزمی

علی عباسیان دبیر سیاسی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه خوارزمی در این میزگرد در رابطه با دلایل افت جنبش دانشجویی در سال های اخیر گفت: آنچه که عامل اصلی این رکود تشکیلاتی در درون دانشگاه است، محدودیت‌های نظارتی و ساختاری نیست بلکه یک نوع خودناباوری و حصار ذهنی است که به دلایل مختلفی بوجود آمده است. البته موانع سلبی نیز وجود دارد که بنده معتقدم اگر جریان پویای دانشجویی شکل بگیرد می‌تواند آن‌ها را پشت سر گذاشته و ساختار را نیز اصلاح کند.

 خودناباوری و حصار ذهنی عامل رکود جنبش دانشجویی است

دبیر سیاسی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه خوارزمی ادامه داد: ما فعالین دانشجویی به عنوان نمایندگان بی تعلق‌ترین، آزادترین و کم محدودیت‌ترین قشر فعال جامعه می‌بایست برای حذف این حصار ذهنی، ایجاد تحرکات جدی و بازگرداندن دانشجو به همان جایگاه اثرگذار و پیشتاز جامعه، قوانین را به درستی شناخته و در ابتدا از خودمان شروع کنیم. دانشجویان هرگز نباید منتظر تغییری بمانند. اگر ایراد را در ساختار دیدیم، باز هم می‌بایست در همین لباس دانشجو ایرادات ساختاری را مطرح کرده و در قالب‌های مختلف به آن بپردازیم.

عباسیان ادامه داد: فعالان و دغدغه‌مندان فرهنگی، فرماندهان این تحرک حالا فلج شده هستند. آنها باید گفتمان خودباوری و آزادگی را در جوهای دانشجویی حاکم کنند و در یک بپاخیزید هماهنگ و با تلاشی مجاهدانه، تجدید قوای محتوایی داشته و با تجهیز به ابزار رسانه خطوط جبهه دانشجویی را جا‌به‌جا بکنند.

وی تصریح کرد: فعالان و دغدغه‌مندان فرهنگی باید مطالبه‌گری را در راس موضوعات قرار دهند و صف‌های دانشجویی را بدنبال خود بکشانند؛ فعالان در راس، وظیفه دارند با ایجاد تشکیلات و توجه به جزب حداکثری جریان‌ساز شوند و هویت اثرگذار دانشجویان را به همان جایگاه ارزشی خود بازگردانند.


حمید بیرانوند دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی

حمید بیرانوند دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی در این میزگرد گفت: دانشجویان این مرز و بوم در برهه‌های مختلف تاریخ ستاره های درخشانی در آسمان پر التهاب آزادی و آزادگی بوده اند. در راه آزادی رنج ها کشیده اند، خون دل‌ها خورده اند، شهیدها داده اند، تلخی‌ها چشیده‌اند، اما در قبال جامعه و وطنشان همیشه سینه ها سپر کرده‌اند، مصدق‌ها، شریعتی‌ها ، چمران‌ها و شریعت‌رضوی‌ها تحویل مردمانشان داده‌اند. هر جا نامی از تحول و توسعه، از علم و دانش، از مسئولیت و اراده و از مبارزه و جان‌فشانی بوده، نام دانشجو به مثابه تاج زرینی بر سر آن خودنمایی کرده است.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه‌ها به دلایلی به سرحد رکود ، خمودگی سیاسی و تضعیف‌ روحیه جمعی و تشکلی رسیده اند و این مسئله‌ دانشجویان و جنبش دانشجویی را به وادی بی‌هویتی سیاسی- اجتماعی و نوعی انفعال کشانده است. متاسفانه دانشگاه خوارزمی با رکود فزاینده ای در این زمینه مواجه است. به‌طوریکه انفعال و بی تفاوتی به حد اعلای خود رسیده است که نمود آن را در جلسه پرسش و پاسخ با مسئولین دانشگاه شاهد بودیم و حتی دانشجویان دغدغه های صنفی خود را نیز دیگر پیگیر نیستند و به فضای مجازی اکتفا کرده اند.

بیرانوند ادامه داد: در طول چند سال اخیر کرسی های آزاداندیشی به سطح بسیار پایینی از اندیشه ورزی و ارائه دیدگاه‌های مختلف رسیده است. به طوری که ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر حبیبی نیز در روزهای اخیر به این مهم اشاره نموده و اظهار داشتند که نباید اجازه دهیم صدای مخالف به عنوان ضد انقلاب یا صفت خاصی تلقی گردد، همچنین شرایط را به گونه ای پیش ببریم که حاشیه امنی برای بیان دیدگاه‌های مخالف به وجود آید.

چرا رویکردهای فکری متفاوت دانشجویی در دانشگاه وجود ندارد؟

دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: شورای صنفی به عنوان‌‌ نماینده‌ دانشجویان چنین نگاهی از سوی مسئولین را نوید بخش دانشگاهی به مراتب پویاتر و پیشرو در تغییرات اجتماعی و سیاسی آینده می داند. بنابراین شورای صنفی خواستار حمایت همه جانبه ریاست دانشگاه و دیگر مسؤولین امر برای ایجاد بستر رشد تشکل های دانشجویی مستقل، پویا و احیاء کرسی های آزاد اندیشی واقعی است. حال این سوال مطرح می شود که چرا رویکردهای فکری متفاوت دانشجویی در دانشگاه وجود ندارد و در صورت فعالیت تنها نمایندگان و صدای جناح خاصی هستند؟

بیرانوند گفت: شورای صنفی به عنوان نماینده دانشجویان به جهت اهمیت موضوع ، نکاتی را در این زمینه به خدمت مسئولین و دانشجویان عزیز ارائه می دهد. تجاری شدن دانشگاه‌ها، فضای آکادمیک را از رسالت خود یعنی تعلیم و تربیت، تولید علم و ایجاد روحیه جمعی و پرسشگری دور کرده و حاصل آن سیطره ارزش های تجاری بر نظام شخصیتی دانشجویان همچون لذت طلبی ، تاکید بر ظواهر و مصرف گرایی، فردگرایی و بی تفاوتی نسبت به جامعه و اجتماع می باشد.


وی افزود: روند فزاینده پولی شدن و حاکم شدن سیاست های نئولیبرالی بر دانشگاه باعث شده گفتمان اعتراضی دانشجویی بیشتر حول محور هزینه های زندگی دانشجویی، تغذیه، خوابگاه و شهریه شکل بگیرد. به عبارتی گفتمان اعتراضی بیشتر حول شعارهای اقتصادی می چرخد. در صورتی که گفتمان حاکم بر تشکل های دانشجویی باید بر محوریت تولید علم و ایجاد خطوط فکری، اندیشه ورزی، احساس مسئولیت اجتماعی و صدای طبقات مختلف عموم جامعه باشد. این در حالی است که گفتمان اعتراضی دانشجویی به جای اینکه بر محوریت سنت های علمی و اندیشه ای شکل گیرد، در ابتدایی ترین سطح خود یعنی نحوه ارتباط دختر و پسر و یا نوع پوشش تنزل پیدا کرده، در اینجا لازم است مسئولین امر این بسترهای ابتدایی کنش های جمعی را هموار نمایند که دغدغه دانشجویان فراتر از این موارد مذکور باشد.

دانشگاه باید مستقل باشد

بیرانوند گفت: از جمله موارد دیگر خمودگی سیاسی، اجتماعی در دانشگاه عدم استقلال این نهاد آکادمیک می باشد. تنها نهادی که باید حوزه اختیار بالایی داشته باشد دانشگاه است، این درحالی است که کانون‌های متعدد قدرت در رابطه با فضای دانشگاه، نحوه تحصیل، نحوه ایجاد تشکل ها و تعیین قوانین فرهنگی و اخلاقی حاکم بر دانشگاه تصمیم‌گیری می‌کنند. آیا با این نوع نگاه و سیاست‌گذاری نسبت به دانشگاه جایی برای خلاقیت فکری، پذیرش نگرش تکثرگرایانه، تشکل های مستقل از ساختار قدرت و یا احساس امنیت باقی می ماند؟

وی ادامه داد: از طرفی نحوه واکنش به صداهای مخالف دانشجویان به صورت سرکوب عریان نیست و به نوعی «سرکوب پنهان» تلقی می شود به این معنا که، سابقه عملکرد مسؤولین در برخورد با صداهای مخالف باعث گردیده که دانشجویان به دلیل ترس از پرونده سازی و از دست دادن آینده شغلی از هر گونه اظهار نظر مخالف دوری گزینند. حاصل و نتیجه چنین شرایطی باعث شده دانشجویانی که سرمایه اصلی این مملکت هستند دارای فهمی مکانیکی، غیر پویا، غیر اجتماعی و غیرنقادانه شوند. و دچار روزمرگی و فاقد بینش سیاسی شوند.

دانشجو باید روی ریزترین پدیده های سیاسی تحلیل داشته باشد

بیرانوند گفت: بنابراین همانطور که رهبر معظم انقلاب خواهان اشاعه آزادی بیان و اندیشه بر کرسی ای به نام آزاد اندیشی هستند ودر بیاناتی فرمودند « بنده دلم می‌خواهد این جوانان ما و شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانش‌آموزان مدارس روی این ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید. گیرم که تحلیلی هم بدهید که خلاف واقع باشد؛ باشد! خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند. کشوری که جوانانش سیاسی نباشند، اصلاً توی باغ مسائل سیاسی نیستند، مسائل سیاسی دنیا را نمی فهمند، جریانهای سیاسی دنیا را نمی فهمند و تحلیل درست ندارند».


وی ادامه داد: در این راستا برای برون رفت از وضعیت فعلی حاکم بر دانشگاه و تبدیل فضای بسته و منفعل دانشگاه به فضایی باز و پویا راهکارهای زیر توصیه می گردد: اجازه دادن به سخنرانی شخصیت های مطرح سیاسی اجتماعی با تفکرات مختلف در دانشگاه، اجازه ایجاد تشکل های دگراندیش و مستقل از قدرت، تدوین آیین نامه ها و منشورهای اخلاقی بر مبنای نظر دانشجویان، شکل گیری تشکل ها از قاعده پایین یعنی از جنس دانشجو و برای دانشجو، تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی کشوری، عدم کنترل سخنرانی دانشجویان توسط حراست، نگاه برابر و توزیع قدرت بین تشکل‌های دانشجویی به طور عادلانه، ضمانت و مصونیت لازم برای دانشجویانی که نظرات و دیدگاهای مخالف با شرایط موجود دارند.

سید رسول حسینی مسئول بسیج دانشگاه خوارزمی

سید رسول حسینی مسئول بسیج دانشگاه خوارزمی در این میزگرد گفت: متاسفانه دانشجو از جامعه عقب افتاده است به نوعی که دغدغه های او مشکلات و مباحث جامعه نیست. یکی از عوامل آن را می‌توان در استفاده بی رویه از فضای مجازی دانست به طوری که واقعیات کف جامعه را نمی‌بیند و مواردی را که مشاهده می‌کند عینیت ندارند که این مشکل از بی هدفی دانشگاه است و مشکلات ساختاری دانشگاه باعث شده دانشجو به این سمت سوق پیدا کند.

مسئول بسیج دانشگاه خوارزمی  ادامه داد: دانشگاه ساختارش جزیره ای است، هدف ندارد و درون داد و برون داد خاصی ندارد و باعث میشود که دانشجو از چالش های جامعه عقب بماند و خواب برود.


وی با طرح این سؤال که اصالت را باید به دانشگاه داد یا دانشجو ؟ و کدام را باید بیدار کرد؟ گفت: دانشجو باید رهبری تغییر ها را به عهده بگیرد اما دیوار و ساختار دانشگاه بالاتر است. همچنین مشکلات مالی و معیشتی دانشجویان کار گروهی را با مشکل مواجه کرده و فردگرایی را ترویج می دهد.

حسینی با بیان اینکه مباحث فرهنگی در برنامه ریزی های دانشگاه اولیت ندارد گفت: چقدر بودجه و وقت برای امور فرهنگی دانشگاه ها اختصاص داده می شود؟

منبع : فارس

اخبار مرتبط

پربازدیدترین امروز

website tracking