۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۵۷

توصیه‌های غذایی مناسب ویژه روزه‌‌داران/ چه غذاهایی در ماه رمضان مصرف کنیم؟

رمضان ماه نزدیکی و راز و نیاز با خداست و فرصت مناسبی برای سلامت جسمانی روزه‌داران با انتخاب روش‌های بهداشتی و تغذیه مناسب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا دکتر مهناز مردانی در گفت‌وگو با سفیر افلاک، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان در کنار اینکه ماه نزدیکی و راز و نیاز باخدا است فرصت مناسبی برای کمک کردن به روزه‌داران ازنظر سلامت جسمانی و روانی است که یک ماه از 12 ماه سال را استراحت نسبی به دستگاه گوارش خود دهند تا 11 ماه باقی‌مانده سال دستگاه گوارش سلامت بماند و بهتر فعالیت کند.

 

وی با اشاره به اینکه امتناع از خوردن و آشامیدن افراد طی 16 ساعت نیازمند رعایت نکاتی است، افزود: روزه‌داران از پرخوری و بد خوری در ماه مبارک رمضان از زمان افطار تا سحر پرهیز کنند چون یکی از اصول روزه‌داری کاهش حداقل 20 درصد از کالری روزانه نسبت به قبل از ماه مبارک رمضان است که متأسفانه برخی از روزه‌داران نه‌تنها 20 درصد کاهش نمی‌دهند بلکه بعد از ماه مبارک با اضافه ‌وزن، چاقی و اختلالات متابولیکی نیز مواجه می‌شوند.

 

دکترای تخصصی تغذیه بابیان اینکه دریافت بیش‌ازحد قندهای ساده مانند زولبیا، بامیه و شیرینی‌های مختلف فرد را درخطر ابتلا به اختلال قندی قرار دهد تصریح کرد: خوردن غذاهای پرچرب و سرخ‌کرده در زمان شام و به‌ویژه سحر می‌تواند روز را برای فرد سخت و روزه‌داری را در آن روز غیرقابل‌تحمل کند چراکه خوردن این‌گونه غذاها به‌ویژه در وعده سحر تشنگی، سنگینی و ترشی سر دل را افزایش می‌دهد.

 

وی عنوان کرد: خوردن سحری مختصر سبب می‌شود تا در مدت‌زمان طولانی روزه‌دار به دلیل افت قند احساس ضعف، خستگی، بی‌حالی و پرخاشگری نداشته باشد؛ سحری مناسب شامل گروه نان و غلات، مواد پروتئینی، میوه‌جات و نوشیدنی است، استفاده از گروه نان و غلات ویژه سبوس‌دار مانند نان سنگک نه‌تنها احساس سیری بیشتری به فرد روزه‌دار می‌دهد بلکه به دلیل فیبر موجود در آن وضعیت مزاجی فرد نیز متعادل می‌شود.

 

مردانی گفت: در کنار این گروه، مواد پروتئینی شامل تخم‌مرغ آب پز یا پنیر کم‌نمک و گردو و از گروه سبزی‌ها برای وعده سحر خیار، گوجه‌فرنگی و کاهو است که برخلاف سبزی‌خوردن ایجاد عطش نمی‌کند؛ با توجه به تنوع پایین میوه‌ها در این فصل، سیب مناسب‌ترین میوه برای وعده سحر است چراکه داشتن فیبر بالای آن، آب کافی و داشتن املاح ویتامین‌های مختلف را به روزه‌دار می‌رساند.

 

وی خاطرنشان کرد: روزه‌داران سعی کنند به‌جای مصرف بی‌رویه چای از نوشیدنی‌هایی مانند شربت خاکشیر یا تخم شربتی کم شیرین استفاده کنند چراکه این نوع تخم‌ها آب را در خود نگه می‌دارند و می‌تواند نیاز به آب بدن را تأمین کند؛ خوردن غذاهای سرخ‌کردنی، پرچرب و دارای ادویه توصیه نمی‌شود چراکه خوردن سحری سبک‌تر و ساده‌تر هضم بهتری دارد.

 

دکترای تخصصی تغذیه اظهار داشت: در وعده افطار نیز پیشنهاد می‌شود با توجه به طولانی بودن زمان، شیر یا آب گرم به همراه قند طبیعی مانند خرما، توت خشک یا انجیر نوشیده شود یا فرنی و سوپ مایع یا آش خیلی سبک میل شود تا قند خون به‌تدریج بالا بیایید و دستگاه گوارش آمادگی دریافت غذای بعدی را داشته باشد.

 

وی افزود: اگر مقدور باشد فاصله حداقل نیم ساعتی بین افطار و شام وجود داشته باشد؛ وعده شام باید تمام گروه‌های غذایی شامل سبزی‌ها، پروتئین و لبنیات باشد، غذاهای چرب استفاده نشود و برای تأمین آب بدن نیز استفاده از آب، آبمیوه طبیعی و شربت‌های سنتی مرسوم آب بدن تأمین شود تا دچار عطش و تشنگی نشوند و بعد از شام با خوردن میوه ویتامین‌های بدن تأمین شود.

 

مردانی بیان کرد: ورزش در ماه مبارک رمضان پیشنهاد می‌شود به بعد از شام موکول شود چراکه سبب کاهش میزان آب بدن می‌شود و نیازمند دریافت مایعات است، روزه‌داران ورزش‌های خیلی سنگین در ایام رمضان انجام ندهند.

 

کلیدواژه ها :تغذیه بدن
منبع : دانا

پربازدیدترین امروز

website tracking