۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰

پژوهشی در راستای تحول نظام آموزشی کشور

پژوهشی در راستای تحول نظام آموزشی کشور

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقدمه این پژوهش که با روش ترکیبی توصیفی-تحلیلی-استنباطی تدوین شده است آمده است: « در این معنا که علم دینی در چارچوب اصول حکمت متعالیه چتر حاکم بر فرایندی مرکب از روشهای کیفی مختلف را فراهم می­‌آورد، فرآیند مزبور با بهره‌­گیری از دو رویکرد استنتاجی و تحلیلی و استفاده از روش‌­های گفتگو و هرمنوتیک، اجتهاد سیستمی و تحلیل مفهومی و زبانی در ذیل پارادایم تفسیری برآمده از حکمت متعالیه اجرا شد.»

در ادامه این پژوهش و براساس نتایج یافته‌­های این پژوهش آمده است که «رشد مفهومی هدفدار و با سمت و سوی مشخص و در برگیرنده نحوه تشخص انسان است که برای سنجش آن، شاخص­‌هایی اعتباری وجود دارد. یافته‌­های پژوهش حاضر، منجر به صورت­‌بندی نظریه­‌هایی در خصوص استعداد، عاطفه، نیاز و روابط انسانی در ذیل نظریه رشد شد.»

در این رابطه تأکید شده است که استعداد هم علت و هم معلول رشد تلقی می­‌شود، ضمن آنکه خاطرنشان شده است براساس نظریه عاطفه، این گرایشات نفس یا عواطف هستند که جهت حرکت قوای شناختی و حرکت کلی نفس را تعیین می­‌کنند.

این پژوهش با نظر به ضرورت تحول در نظام آموزشی و لزوم ارائه نظریه تربیت اسلامی برای سامان بخشی به فعالیت های تربیتی کشور به اسناد بالادستی از قبیل سند نقشه جامع علمی کشور در راهبرد کلان 10، راهبردهای ملی 4،1 و 6 و اقدامات ملی 1و2و3و4 و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه داشته و معتقد است: «تنها با تحول در دانش تعلیم و تربیت و دانش­‌های وابسته است که امکان تحول در نهاد تعلیم و تربیت فراهم می‌­شود.»

در بخشی از این پژوهش تحت عنوان «شناخت شاخص­‌های رشد باتوجه به تعالیم اسلام» با بررسی مفاهیم ناظر به صفات و ویژگی­‌های افراد یا گروه­‌های رشد یافته در قرآن بیش از 420 کلیدواژه در قرآن جستجو شده و براین اساس برخی از ویژگی‌­های افراد و گروه‌های رشدیافته احصاء شده است.

یافته‌­های این پژوهش تأکید دارد که « به­‌طور کلی عاطفه، استعداد و روابط انسانی ذوات عینی مستقل از نفس نیستند. همچنین، سازه­‌های فرضی یا امور موهوم هم نیستند بلکه تحقق عینی دارند و منشا آثار واقعی در نفس هستند.»

این پژوهش در 6 فصل و 1409 صفحه به همت معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری واحد علمی کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با نظارت حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رشاد در تابستان 1397 تدوین شده است.

منبع : فارس

پربازدیدترین امروز

website tracking