۳۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۱

آتش و خشم در فرانسه

آتش و خشم در فرانسه
در پی اعتراضات مردمی به سیاست های مکرون در فرانسه، بیست و سومین شنبه اعتراضها گسترده تر از قبل در حال برگزاریست.

به گزارش جام نیوز، اعتراضات مردمی به نظام سرمایه داری وارد بیست و سومین هفته خود شد، معترضان علیرغم محدودیت ها و ممنوعیت هایی که دولت فرانسه برقرار کرده بود. اعلام کرده اند در خیابان های شهرهای مختلف فرانسه حضور خواهند داشت و صدای اعتراضات خود را به الیزه نشینان خواهند رساند. این هفته فضای بسیار متفاوتی در تظاهرات عمومی مردم فرانسه دیده می شود. در تمامی خیابان های منتهی به شانزلیزه در شهر پارس دستگیری های گسترده ای در حال انجام است. این شرایط در حالی است که حتی به خبرنگار های رسمی شبکه ها  اجازه ورد به خیابان های منتهی به شانزلیره توسط نیورهای امنیتی داده نمی شود.

 

 

معترضان به سیاست های دولت آقای مکرون اعلام کرده اند، علیرغم موج سواری های دولت از آتش سوزی کلیسای نوتردام، با قوت بیشتری نسبت به قبل در سراسر فرانسه بویژه شهر های بزرگ و خیابان های منتهی به میدان شانزلیره در پاریس حاضر خواهند شد.

 

در اطلاعیه ها آمده است در شهرهایی که دولت تظاهرات را ممنوع اعلام کرده، مردم با خشم بیشتری در خیابان ها حاضر خواهند شد. ساعات آینده برای فرانسه ساعات پر التهابی خواهد بود زیرا ده ها هزار مامور امنیتی از بخش های مختلف فرانسه برای خاموش کردن آتش خشم مردم در خیابان ها حاضر شده اند.

 

برای تحلیل بهتر وضعیت ملتهب فرانسه لازم است نگاه کوتاهی به اعتراضات بیست سه هفته گذشته فرانسه داشته باشیم. شبکه بی بی سی فارسی در معرفی جلیقه زرد ها می نویسد: جلیقه‌های زرد جلیقه‌های است که بنابر قانون باید در خودروهای همه فرانسوی‌ها باشد تا وقتی ماشین آنها خراب می‌شود و شرایط اضطراری پیش می‌آید، آن را بر تن کنند و منتظر کمک بمانند. عدم رعایت این قانون که در سال ۲۰۰۸ به اجرا درآمد می‌تواند به جریمه نقدی ۱۵۳ دلار برای فرد خاطی بیانجامد. جلیقه زردها یادآور جریان دیگری شدند که در اکتبر ۲۰۱۳ در استان بریتانی فرانسه در مخالفت با افزایش مالیات بر ماشین‌های سنگین شکل گرفته بود. در آن زمان رانندگان و کامیون‌داران معترض نیز به "کلاه قرمز" لقب گرفته بودند.

 

 

زمینه های اعتراض و در خواست جلیقه زردها

جلیقه زردها می گویند دلایل اصلی تظاهرات شان، افزایش مالیات بر فرآورده های نفتی، افزایش قیمت سوخت و کاهش قدرت خرید است. قیمت گازوئیل که عمومی‌ترین سوخت مصرفی در خودروهای فرانسه است در ۱۲ ماه گذشته حدود ۲۳ درصد افزایش داشته و به طور متوسط به ۱،۵۱ یورو در هر لیتر رسیده است. دلیل این افزایش بالا رفتن قیمت جهانی نفت در ۱۲ ماه گذشته پیش از سقوط اخیر و همچنین مالیات مازادی است که دولت امانوئل ماکرون برای حمایت از کمپین خودرو سالم و سوخت سالم بر مواد هیدروکربن در سال جاری میلادی قرار داده که به ازای هر لیتر گازوئیل حدود هفت و نیم و برای هر لیتر بنزین حدود چهار سنت بر قیمت عادی سوخت افزوده است. رئیس جمهور فرانسه افزایش سه چهارمی قیمت نفت را دلیل اصلی افزایش هزینه سوخت اعلام کرده و افزایش مالیات سوخت‌های فسیلی را فشاری برای سرمایه‌گذاری جهت رسیدن به سوخت‌های جدید و سالم‌تر اعلام کرده است. رسانه‌های فرانسوی نارضایتی عمومی ازعدم رعایت عدالت اجتماعی را از دلایل کلی این اعتراضات و حمایت از آن برمی‌شمرند. افزایش مالیات سوخت از جمله برنامه‌های دولت امانوئل مکرون بود که در اواخر ۲۰۱۷ به تصویب رسید. نتایج این سیاست با افزایش قیمت نفت در اکتبر سال ۲۰۱۸ بیشتر به چشم آمد. هرچند اعتراضات جلیقه زردها به سرعت رنگ و بوی سیاسی‌تری پیدا کرد و معترضان اکنون استعفای امانوئل مکرون، رئیس جمهوری را از جمله خواست‌های خود برمی‌شمرند.

 

 

 

پاسخ دولت ماکرون به خواسته‌های جلیقه زرد چیست؟

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه سه روز پس از آغاز اولین اعتراضات «جلیقه زرد‌»ها در سفری رسمی به بلژیک به آن واکنش نشان داد و بدون نام بردن از جنبش «جلیقه زرد» اعلام کرد: «تنها با گفتگو و ارائه توضیحات است که می‌توان به این اعتراضات پایان داد. دولت اکنون با یک جنبش اعتراضی مواجه شده است. ما باید با یک روحیه جمعی مسئول باشیم. »

رییس جمهوری فرانسه درباره استراتژی دولت اینگونه توضیح داد که هدف در واقع افزایش مالیات بر سوخت‌های فسیلی به منظور کاهش آلودگی هوا است ولی در عین حال برای اقشار کم‌درآمد، کمک‌هایی برای خرید خودروهای کم آلاینده در نظر گرفته خواهد شد.

 

 

تحلیلگران سیاسی بر این باور هستند که گستردگی تظاهرات اعتراضی در فرانسه با توجه به سابقه تارخی این کشور مهم ترین متغیر در تعین آینده مکرون خواهد بود. در حقیقت جلیقه زردها آینده مکرون را رقم خواهند زد.

کلیدواژه ها :سیاست
منبع : جام نیوز

پربازدیدترین امروز

website tracking