۲۶ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۲

موسوی‌بلده:

محور آموزش در مباحث قرائت، استماع است/ انتظار از سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور

محور آموزش در مباحث قرائت، استماع است/ انتظار از سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور
گروه فعالیت‌های قرآنی - مؤلف کتاب حلیةالقرآن در خصوص روش‌های نو در آموزش قرآن اظهار کرد: بی‌شک هر چه قدر روش‌ها به‌روزتر باشد، ایده‌آل‌تر است و با توجه به زمان و دوره می‌تواند روش‌های بهتری هم ارائه شود، در مجموع محور آموزش در مباحث قرائت قرآن فقط استماع و شنیدن است و می‌توان روش‌های متنوعی را برای آموزش حول محور شنیدن اعمال کرد.

محور آموزش در مباحث قرائت، استماع است/ انتظار از سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور

سید‌محسن موسوی بلده، داور بین‌المللی مسابقات قرآن و مؤلف کتاب حلیةالقرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: باید دید آموزش‌های سنتی دهه‌های 60 و 70 پاسخگوی نیاز نوجوانان دهه 90 هست یا خیر؟ نوجوانان امروز باید برای جذب، انگیزه‌ای داشته باشند اگر نوجوان و خانواده آنان احساس نیاز کنند که فرزندشان با حضور در کلاس‌های قرآن می‌تواند به موفقیت‌های بزرگ در زمینه‌های دیگر دست پیدا کند قطعاً جلسات قرآن از رونق بیشتری نسبت به امروز برخوردار خواهند شد.

محور آموزش در مباحث قرائت
وی در خصوص روش‌های نو در آموزش قرآن اظهار کرد: بی‌شک هر چه قدر روش‌ها به روزتر باشد، ایده‌آل‌تر است و با توجه به زمان و دوره می‌تواند روش‌های بهتری هم ارائه شود، در مجموع محور آموزش در مباحث قرائت قرآن فقط استماع و شنیدن است و می‌توان روش‌های متنوعی را برای آموزش حول محور شنیدن اعمال کرد.
موسوی‌بلده تصریح کرد: باید در زمینه ارائه روش‌های نو و به‌روز تلاش بیشتری صورت گیرد، ارائه روش‌های نو به جذب بیشتر نوجوانان و کودکان کمک می‌کند، دانش‌آموز برای شرکت در کلاس و دوره قرآنی نیاز به انگیزه دارد که باید توسط مربیان فراهم شود.
مولف حلیةالقرآن اضافه کرد: سیستم آموزشی ما بیشتر به صورت مردمی انجام می‌شود معلمان و دبیران در همین دوره‌ها به مخاطبین خود آموزش می‌دهند و سبقه آموزشی سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور بیشتر از دستگاه های دیگر است البته اوقاف هم بعضاً به آموزش پرداخته است اما بیشتر پیشینه مسابقاتی دارد.

توقع از سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور
وی با بیان اینکه شورای عالی قرآن نیز دوره‌های آموزشی تخصصی برگزار می‌کند، اظهار کرد: از سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور توقع می‌رود روش‌ها را به‌روز و تقسیم‌بندی کند، باید نحوه آموزش خردسالان با نوجوانان و بزرگسالان متفاوت باشد لذا در آموزش‌ها اگر شنیدن محور قرار بگیرد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
موسوی‌بلده ادامه داد: زبان انگلیسی در لابراتوارهای مجهز آموزش داده می‌شود، آنان با در اختیار داشتن گوشی می‌توانند با شنیدن مکالمه را تقویت کنند و معلم نیز وظیفه آموزش نکات را برعهده دارد. باید دید آموزش زبان چگونه است همان روش را در زبان قرآن می‌توان با اندکی تحقیق روی روش‌ها به کار گرفت.

تئوری‌گویی‌ها باید به حداقل برسد
داور بین‌المللی مسابقات قرآن گفت: مهم این است که نوجوانان و کودکان جذب محافل قرآنی و صدای خوش شوند، وقتی جذب شدند می‌توان از روش گوش کردن و خواندن استفاده کرد، تئوری‌گویی‌ها باید به حداقل برسد، جلسات نباید خسته کننده باشد، در سطوح پایین‌تر 90 درصد کلاس خواندن باشد و تنها 10 درصد توضیح لذا مربیان جوان قرآن باید خلاقیت به خرج دهند و روش‌های نو برای جذب کودکان و نوجوانان ابداع کنند.
وی برلزوم حضور جامعه قرآنی در محافل قرآنی تأکید کرد و افزود: پیشکسوتان قرآن باید در کنار نوجوانان‌ها و جوان‌ترها قرار گیرند چراکه تلفیق تجارب نسل گذشته با توانایی و خلاقیت نسل امروز می‌تواند در جذب نوجوانان بسیار تأثیرگذار باشد.
موسوی‌بلده در خصوص سطح آگاهی امروز معلمان و مربیان حاضر در مؤسسات قرآنی هم گفت: خوشبختانه با برگزاری دوره‌های مختلف تربیت معلم و تربیت مربی از سطح خوب و رو به رشدی برخوردارند.
وی با تأکید بر به‌روز شدن معلمان و مربیان قرآن حاضر در مؤسسات قرآنی اظهار کرد: درست است که سطح آنان خوب است اما نباید در‌جا بزنند، باید همواره رو به رشد باشند زیرا ماندن در یک سطح باعث رکود می‌شود و این رکود به ضرر آن‌ها تمام می‌شود.
انتهای پیام

منبع : خبرگزاری قرآن
website tracking