۲۸ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۸

اسکندریان عنوان کرد:

اقامه نماز جماعت در 62 هزار مدرسه/ 60 درصد فاقد امام جماعت روحانی

گروه اجتماعی: رئیس اداره اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری نماز جماعت در بیش از 62 هزار مدرسه، گفت: 25 هزار نماز جماعت با حضور امامان جماعت روحانی و سایر نمازهای جماعت با حضور همکاران فرهنگی ما اقامه می‌شود.
حجت‌الاسلام حسن اسکندریان، رئیس اداره اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با بیان اینکه در مدرسه فرصت لازم برای پیشرفت در قرآن فراهم نیست، ابراز کرد: افرادی که در رشته‌های مختلف قرآن از جمله حفظ، تفسیر، قرائت و ... برجسته شدند، در نهادهای مردمی، جلسات قرآن خانگی و دارالقرآن و به اصطلاح مکتب‌خانه‌های قرآنی رشد پیدا کرده‌اند.
وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با میزان موفقیت آموزش و پرورش در توسعه مباحث قرآنی و اقامه نماز اظهار کرد: جالب است بدانید همه کسانی که داور بین‌المللی قرآن یا مداحی هستند، از دانش‌آموزانی بوده‌اند که در مسابقات قرآن این نهاد شرکت کرده‌اند، درخشیده‌اند و مقام آورده‌اند؛ بنابراین زیرساخت آموزش قرآن، آموزش و پرورش است.
حجت‌الاسلام اسکندریان با بیان اینکه بیشتر از 20 سال است که در امر توسعه نماز در آموزش و پرورش کار شده و این اقدامات در سال‌های اخیر علی‌رغم مشکلات مادی توسعه خوبی داشته است، ادامه داد: در بخش قرآن هم این تلاش‌ها صورت گرفته اما در پنج، شش سال اخیر رشد پیدا کرده چه در زمینه حفظ قرآن که پیش از این نبوده و چه در زمینه قرائت و حفظ قرآن که چهار، پنج سالی است در آموزش و پرورش شاهد رشد خوبی هستیم.
برگزاری نماز جماعت در بیش از 62 هزار مدرسه یکی از اقدامات انجام گرفته در توسعه فرهنگ اقامه نماز بود که حجت‌الاسلام اسکندریان به آن اشاره کرد و افزود: 25 هزار نماز جماعت با حضور امامان جماعت روحانی و سایر نمازهای جماعت با حضور همکاران فرهنگی ما اقامه می‌شود.
وی با اشاره به علت برگزار نشدن نماز جماعت در برخی مدارس، عنوان کرد: تعداد پایین دانش‌آموزان باعث برگزار نشدن نماز جماعت در مدارس می‌شود، به طور مثال در برخی مدارس در روستاها یک معلم و یک دانش‌آموز یا 10 دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند و یا پیش از وقت اذان این مدارس تعطیل می‌شوند.
وی در همین راستا اضافه کرد: سند توسعه و تعمیق فرهنگ نماز در مراکز آموزشی تدوین و در شورای عالی تصویب شده که بر اساس آن، همه معاونت‌های آموزش و پرورش از جمله آموزشی، پژوهشی، پرورشی، نوسازی و ... موظف‌اند هرساله در امر توسعه نماز برنامه بدهند و کار انجام دهند.
حجت‌الاسلام اسکندریان در ادامه بیان فعالیت‌های آموزش و پرورش در جهت توسعه فرهنگ اقامه نماز عنوان کرد: بخشی از محتواهای کتاب‌های درسی ما به طور غیرمستقیم و بخشی به طور مستقیم به آموزش نماز اختصاص پیدا کرده است.
وی در همین خصوص ادامه داد: اجرای طرح آموزش نماز در دوره ابتدایی از پایه سوم تا ششم به طور مرحله به مرحله و برگزاری جشن تکلیف در تمام مدارس برای دانش‌آموزان پسر در مقطع متوسطه و دانش‌آموزان دختر در مقطع ابتدایی نیز از سایر اقدامات است؛ به طور مثال در سال گذشته برای 500 هزار دانش‌آموز جشن تکلیف داشته‌ایم که حدود 300 هزار نفر از آنان دانش‌آموزان پسر بوده‌اند.
طرح آموزش احکام تقلید و مرجعیت در مدارس متوسطه، مسابقات سه‌گانه اذان ویژه پسران، انشای نماز و احکام برای پسران و دختران در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم و شرکت کردن حدود پنج میلیون دانش‌آموز در این رشته‌ها در مقطع آموزشگاه نیز برخی دیگر از اقدامات انجام‌ گرفته بود که در سخنان حجت‌الاسلام اسکندریان به آن‌ها اشاره شد.
وی با تأکید بر اینکه توسعه نماز جماعت نیازمند مشارکت عمومی است، در رابطه با ارزیابی‌اش از میزان استقبال از نماز جماعت در مدارس اظهار کرد: هر جا سه عنصر مدیر مدرسه، امام جماعت و خود دانش‌آموزان بوده‌اند، نماز جماعت با شکوه برگزار می‌شود؛ بنابراین لازمه برگزاری نماز جماعت باشکوه، همراهی و مشارکت مدیران، امامان جماعت، خانواده‌ها و دانش‌آموزان است.
منبع : خبرگزاری قرآن

اخبار مرتبط

website tracking