۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۲

فارس گزارش می‌دهد

هنگامی که آهن به دستور پروردگار برای حضرت داوود نرم شد

هنگامی که آهن به دستور پروردگار برای حضرت داوود نرم شد

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، رزق و روزی انواع گوناگونی دارد که یک مورد از آن مربوط به خوردن و آشامیدن است که خداوند ضمانت کرده، به اندازه مورد نیاز به دست بندگان می‌رسد.

خدای بزرگ نه تنها ضامن روزی انسان‌ها شده، بلکه ضامن روزی تمام مخلوقات روی زمین نیز هست. خداوند روزی مخلوقات را به شکل‌های گوناگون و حتی در برخی موارد به طور باور نکردنی به دست آن‌ها می‌رساند.

روزی انسان‌ها به اندازه تلاش و کوششی که انجام می‌دهند به دست آن ها می‌رسد اما میزان آن برای همه یکسان نیست.

خداوند روزی را برای همه ضمانت کرده است

کارشناس مسائل مذهبی در پاسخ به این سوال که خداوند بر چه اساس به مخلوقات خود روزی می‌دهد؟ به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: خداوند روزی را برای همه ضمانت کرده است اما میزان آن برای همه یکسان نیست، بلکه به میزان ظرفیت آن‌هاست.

حجت‌الاسلام حسین کاظمی می‌افزاید: گاهی ظرفیت برخی انسان‌ها به اندازه‌ای کم است که اگر بیشتر از میزان ظرفیتشان به آن‌ها روزی دهد آن‌ها همه چیز را فراموش خواهند کرد، ممکن است انسان‌ها با زیاد شدن روزی شان حتی خدا را فراموش کنند، پس خداوند حکیم که همه کارهای خود را بر حسب حکمت انجام می‌دهد، روزی هرکس را به میزان ظرفیتی که دارد مقدر کرده است.

وی تصریح می‌کند: از طرف دیگر باید گفت متفاوت بودن اندازه روزی هرکس نوعی امتحان الهی نیز به حساب می‌آید، گاهی خداوند با دادن روزی بیشتر به انسان‌ها مشخص می‌کند که آیا آن که روزی بیشتری نصیبش شده به نیازمندان و فقرا کمک می‌کند یا نه؟ و دیگر این که امتحان الهی ما را به سوی رشد و کمال می‌کشاند و سبب تکامل ما می‌شود.

کسانی که به خدا توکل می‌کنند، روزی بیشتری خواهد داشت

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه به غیر از خوردن و آشامیدن انواع دیگر روزی کدامند؟ بیان می‌کند: نوع دیگر روزی همان رزق مقسوم است که خداوند در روز ازل آن را تقسیم کرده و در لوح محفوظ نوشته است.

کاظمی ادامه می‌دهد: نوع سوم رزق و روزی هم رزق مملوک است که در تصاحب و مالکیت شخص است  و بالاخره نوع چهارم رزق موعود است که افراد صالح و کسانی که به خدا توکل می‌کنند از آن بهره‌مند می‌شوند، پس کسانی که به خدا توکل می‌کنند روزی بیشتری خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که از چه راه‌هایی می‌توان کسب روزی کرد؟ می‌گوید: روزی را می‌توان به روش‌های گوناگونی به دست آورد، از جمله روزی‌ها روزی حلال است، روزی حلال روزی است که از راه حلال و مشروع به دست می‌آید، هر فردی باید برای به دست آوردن روزی تلاش کند زیرا کم همتی باعث می‌شود انسان پیشرفت نکند و سربار دیگران باشد و همین سربار دیگران بودن نیز مایه حقارت و کم شدن عزت نفس اوست.

هنگامی که آهن به دستور پروردگار برای حضرت داوود نرم شد

کارشناس مسائل مذهبی می‌افزاید: با مطالعه سیره انبیا و اولیای خدا متوجه می‌شویم کار کردن سیره آن‌ها بوده است و خدا در قرآن کریم درباره حضرت داوود فرمود: و به او فن زره سازی را که به سود شماست آموختیم تا شما را در جنگ‌هایتان از آسیب‌های سخت سلاح‌ها حفظ کند، پس آیا شما سپاسگزار نعمت‌های ما خواهید بود؟

کاظمی می‌گوید: در احادیث آمده است خدا به داوود وحی کرد که تو بنده خوبی هستی به شرط آن که از بیت المال ارتزاق نکنی و با دستان خویش کار کنی. داوود علیه السلام چهل روز گریست آن گاه خدا به آهن وحی کرد که برای بنده‌ام داوود نرم شو. آهن به فرمان خدا برای او نرم شد و داوود هر روز زرهی می‌ساخت و آن را به هزار درهم می‌فروخت و از بیت المال بی‌نیاز شد.

وی پیرامون روزی شبهه‌ناک بیان می‌کند: روزی که در حلال بودن یا حرام بودن آن شک داریم، گاهی اوقات ما درباره پولی که بدست می‌آوریم خاطرجمع نیستیم که این بسیار خطرناک است، مالی که با مال حرام مخلوط شده و صد در صد حلال نیست نباید مصرف شود، چرا که امام علی(ع) در نهج البلاغه نامه 45 به عثمان بن حنیف نوشته است از غذایی استفاده کن که به حلال بودنش اطمینان داری و از غذای شبهه‌ناک استفاده نکن.

خوردن مال حرام مانع ارتباط انسان با خدا می‌شود

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه می‌دهد: روزی که از راه حرام و غیرشرعی به دست بیاید، روزی حرام است، آن چه از راه خوردن مال مردم، رباخواری، کم فروشی، احتکار، گران فروشی، قمار بازی و... به دست بیاید مال حرام است.

 

کاظمی با اشاره به نتایج خوردن مال حرام  بیان می‌کند: خوردن مال حرام مانع ارتباط انسان با خدا می‌شود، شخصی که مال حرام خورده است نمی‌تواند ارتباط روحی و معنوی با خدای خویش و امامان(ع) برقرار کند. امام حسین (ع) علت این که سخنانش در گوش سپاهیان کفر و یزدیان فرو نمی‌رفت را خوردن لقمه حرام می‌دانست، وقتی ارتباط با خدا کم شد انسان بیشتر و بیشتر در دام حرص و ولع خویش گرفتار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انسان نباید بنده و مطیع شکم خود باشد، تاکید می‌کند: بندگی شکم ممکن است انسان را به سوی حرام بکشاند از این رو کسی که از بندگی شکم آزاد باشد هر چه را می‌یابد به همان قانع است و به همان مقدار علاقه نشان می‌دهد و هر چه را نیابد دنباله رو آن نیست.

 کارشناس مسائل مذهبی می‌گوید: افرادی نیز هستند که خدا به آن‌ها نعمت داده تا به مردم سود برسانند پس تا آن نعمت‌ها را به مردم می‌بخشند خداوند آن‌ها در دستشان باقی می‌گذارد و وقتی که نعمت‌ها را از مردم دریغ می‌کنند خداوند آن نعمت‌ها را از ایشان می‌گیرد و به دیگری می‌سپارد.  

کلیدواژه ها :راه آهن مذهبی فارس
منبع : فارس

پربازدیدترین امروز

website tracking