۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۴

با تکیه بر توان مهندسان داخلی محقق شد؛

جابجایی ۸ ابرسازه فوق سنگین در بندر شهید رجایی

جابجایی ۸ ابرسازه فوق سنگین در بندر شهید رجایی
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی از جابجایی هشت دستگاه جرثقیل کانتینری کشتی به ساحل که 10 سال پیش در یال جنوبی ترمینال استفاده می شد، خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛محمدرضا اللهیار،عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگویی از انجام موفقیت آمیز عملیات جابجایی هشت دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی با وزن بیش از یکهزار و 750 تن در قالب یک عملیات مهندسی خاص و کار تیمی متخصصان داخلی و بین المللی خبر داد و گفت:پس از ورود 12 دستگاه گنتری کرین جدید به بندر شهید رجایی، هم اکنون مونتاژ آنها در مرحله پایانی کار قرار دارد و مدنظر است که این تجهیزات در یال های جنوبی و غربی ترمینال دوم کانتینری بندر شهید رجایی مستقر شود.

وی افزود: علاوه بر این، یک کار دیگر هم توسط معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان در دستور کار قرار گرفت؛ هشت دستگاه گنتری کرین (جرثقیل کانتینری کشتی به ساحل) که 10 سال پیش در یال جنوبی ترمینال استفاده شده بود، قرار شد به یال شرقی منتقل شود تا از ظرفیت های این بخش نیز به نحو احسن استفاده شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به فرآیند حساس و دقیق جابجایی این گنتری کرین ها، گفت: این ابرسازه های فوق سنگین هر یک با وزن بیش از 1750 تن در زمان خاص که حتی بسته به شرایط جوی و جزر و مدی بعضی مواقع در نیمه های شب اتفاق می افتاد، از ساحل به روی کشتی منتقل و در ادامه نیز با شرایط بسیار خاص و با دقت و ریسک هوشمندانه مبتنی بر محاسبات دقیق مهندسی به یال شرقی منتقل و تخلیه شد.

وی اضافه کرد: با انتقال این جرثقیل ها به یال شرقی، عملا امکان بهره برداری از این بخش مهیا خواهد شد و ترمینال دو کانتینری با ورود تجهیزات جدید و جابجایی جرثقیل های قبلی به صورت کامل عملیاتی خواهد شد. بر اساس قراردادهایی که بین سازمان بنادر و شرکت های بخش خصوصی اپراتور منعقد شده، به زودی شاهد بهره برداری کامل از ترمینال دو کانتینری بندر خواهیم بود.

الهیارافزود: مقدمات این عملیات و انجام محاسبات مربوط به روش های انجام کار از شش ماه پیش کلید خورد و در دوره زمانی کمتر از دوماه اخیر نیز عملیات جابجایی جرثقیل ها طی یک کار شبانه روزی فشرده آغاز شد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: آنالیز موضوعات فنی و اقتصادی و محاسبات مهندسی ما را به این جمع بندی رساند که انتقال جرثقیل ها از طریق دریا به جای خشکی، بهتر، فنی تر و ایمن تر است؛ به ویژه اینکه شرکت سازنده جرثقیل ها نیز در این کار تیمی به عنوان متولی، حضور دارد. علاوه بر این موضوعات، سرعت انجام کار و صرفه های اقتصادی هم بسیار حائز اهمیت است، زیرا ترمینال اپراتورها هم آماده بهره برداری از این تجهیزات هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه این گنتری کرین ها هم از نظر جثه و هم از نظر وزن، ابر سازه محسوب می شوند، جابجایی آنها در یک شرایط آب و هوایی خاص، پایش وضعیت جزر و مد و حتی بحث های مربوط به سازه اسکله ها مدنظر قرار گرفت تا در نقاطی که این سازه ها از روی کشتی به ساحل منتقل می شوند، سازه های زیر سطح اسکله دچار کمترین تنش و اضافه بار مواجه شود.

الهیار با بیان اینکه قسمت اعظم کار انجام شده و عملیات جانبی و تکمیلی باقی مانده است، اظهار داشت: با پایان عملیات جابجایی آخرین گنتری کرین، کار آزمایش و کنترل مجدد سازه جرثقیل ها، کنترل بهره برداری و سایر آزمون های مهندسی انجام می شود که به یک بازه زمانی نیاز دارد.

 

 

کلیدواژه ها :سازه
منبع : دانا

پربازدیدترین امروز

website tracking