۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۲۸

معاون آموزشی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

شرایط انتقال دانشجو از خارج به داخل کشور/ ۳۰ درصد تولیدات علمی در حوزه علوم پزشکی است

شرایط انتقال دانشجو از خارج به داخل کشور/ ۳۰ درصد تولیدات علمی در حوزه علوم پزشکی است
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت آموزش پزشکی در کشور گفت: ۳۰ درصد تولیدات علمی مربوط به علوم پزشکی است.

شرایط انتقال دانشجو از خارج به داخل کشور/ ۳۰ درصد تولیدات علمی در حوزه علوم پزشکی استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در یکصد و هفتادمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از تلاش‌های صورت گرفته در راستای توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: اختیارات لازم برای توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی به دانشگاه‌ها داده شده و ضروری است تا با توسعه زیرساخت‌های لازم و توانمندسازی اعضای هیئت علمی، در راستای ارتقای تعاملات بین المللی مطابق با نقشه آمایش بین الملل تلاش کنند.

لاریجانی گفت: سامانه Education Iran زیرساخت‌های خوبی را برای بین المللی سازی فراهم کرده و حدود ۳ هزار دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل هستند که حدود ۶۰ درصد در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و این فرصتی طلایی است که بتوانیم فرهنگ کشورمان را خصوصا به کشور‌های منطقه منتقل کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به انتقال دانشجو از خارج به داخل اشاره کرد و گفت: این کار از ابتدا در کشور صورت می‌گرفته و این افراد،  سابق بر این با گذراندن ۷۲ واحد و شرایط معدل و دانشگاه می‌توانستند به داخل کشور منتقل شوند.

وی افزود: متاسفانه اخیرا شایعات و بحث‌های زیادی درخصوص انتقال دانشجویان از خارج به داخل مطرح می‌شود؛ این در حالی است که هیچ تغییری در روند انتقال دانشجویان از خارج به داخل رخ نداده بلکه طبق روال قبل پرونده‌هایی که صلاحیت ورود به داخل کشور را دارند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و دستورالعمل این انتقال به هیچ وجه تغییر نکرده است، تنها با افزایش قیمت ارز، برای کاهش فشار‌هایی که روی خانواده این دانشجویان است ۷۲ واحد تبدیل به ۳۶ واحد شده و این پاسخ یک پاسخ منطقی به شرایطی است که در کشور ایجاد شده است.

مراجعه ۱۰ هزار دانشجوی خارج از کشور برای دریافت ارز

لاریجانی گفت: حدود ۱۰ هزار دانشجویی که در خارج کشور تحصیل می‌کنند برای دریافت ارز به ما مراجعه کرده اند، از این افراد ۳ هزار نفردر دانشگاه‌های نامعتبر تحصیل می‌کنند و نمی‌توانستند ارز بگیرند و تمامی روال‌های طی شده دقیقا مانند قبل است و هیچ تغییر روندی در انتقال از خارج به داخل صورت نگرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: متد ارزیابی دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت یکی از پیشرفته‌ترین متد‌ها برای ارزیابی دانشگاه‌ها است؛ تمامی نظام‌های رتبه بندی بررسی می‌شود و فصل مشترک این رتبه بندی‌ها را می‌پذیریم و هرسال این رتبه بندی‌ها بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه چنانچه افراد از ابتدای سال ۲۰۱۹ برای تحصیل به خارج از کشور بروند، تا پایان دوره تحصیل نمی‌توانند به داخل منتقل شوند گفت: در حال حاضر نیز ورود افراد به داخل با شرایط سخت گیرانه و از طریق مصاحبه و بررسی ویژه شرایط افراد صورت می‌گیرد.

لاریجانی به تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی مجازی برای توسعه آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: سامانه‌های بومی متعددی برای توسعه مجازی آموزش طراحی شده که بعضا در کشور منحصر به فرد است و از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود از این نرم افزار‌ها برای آموزش مجازی در دانشگاه استفاده کنند و اعضای هیئت علمی خود را توانمند کنند.

وی از تحولات رخ داده در سنجش آموزش پزشکی سخن گفت و بیان کرد: الکترونیکی شدن آزمون‌ها و برگزاری آزمون‌های صلاحیت بالینی به خوبی با کمک دانشگاه‌ها انجام شد و انتظار می‌رود دانشگاههاو مناطق آمایشی در این زمینه همکاری بیشتری با وزارت بهداشت داشته باشند.

اعتبار بخشی تمام بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی اعتباربخشی شده اند گفت: در اعتباربخشی به دنبال رقابت دانشگاه‌ها با هم نیستیم بلکه هدف این است نیاز‌های اساسی آموزش در دانشگاه‌ها بررسی شود و دانشگاه‌ها به سمت ارتقای استاندارد‌ها حرکت کنند.

لاریجانی بر لزوم برنامه ریزی برای ماندگاری اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: لازم است به زیرساخت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها توجه بیشتری شود و حمایت ویژه‌ای توسط مسئولان دانشگاه‌ها از این حوزه صورت گیرد.

وی بر لزوم اطلاع رسانی مناسب درخصوص تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به اعضای هیئت علمی تاکید کرد و گفت: مطالعه‌ای درخصوص میزان آگاهی اعضای هیئت علمی از این بسته‌ها انجام شده، بخش عمده‌ای از اعضای هیئت علمی از این بسته‌ها آگاهی دارند و لازم است در دانشگاه‌ها اطلاع رسانی مناسب تری از طرق مختلف صورت پذیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان دستاورد‌های بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: رسالت اصلی دانشگاه‌ها آموزش بوده و مسئولان دانشگاه‌ها لازم است توجه بیشتری به ارتقای این حوزه داشته باشند.

ورود بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در مهر امسال به دانشگاه‌های علوم پزشکی

باقر لاریجانی معاون آموزشی تربیت سرمایه‌های انسانی حوزه سلامت را  ماموریت اصلی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ذکر کرد و گفت: آغاز سال تحصیلی فرصت خوبی است تا حوزه آموزش را در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعتلا دهیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در مهرماه امسال در دانشگاه‌های علوم پزشکی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نقش چشمگیری در امر آموزش دارند و ما در حوزه علوم پزشکی باوجود اینکه ۱۰ درصد اعضای هیئت علمی را داریم ۳۰ درصد تولیدات علمی به این حوزه اختصاص دارد و این بالندگی با تلاش تمامی دست اندرکاران باید استمرار یابد.

لاریجانی به بیان تجارب جهانی در ارتقای آموزش علوم پزشکی پرداخت و اظهار کرد: لازم است آموزش علوم پزشکی در کشور ما همگام با استاندارد‌های جهانی حرکت کند و از تجارب جهانی برای ارتقای آموزش بهره برداری کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این بسته‌ها تنها برنامه‌ای در کشور است که با استفاده از رصد تمامی اسناد بالادستی حوزه مربوطه تدوین شده و در آن سعی شده همگام با استاندارد‌های بین المللی، نیاز‌های نظام سلامت کشور رصد شود.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی در قالب برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی راه اندازی شده و ده‌ها طرح پژوهشی مرتبط با آموزش در این مرکز تصویب شده و پیگیری می‌شود، گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت‌های این مرکز برای پیشبرد طرح‌های تحقیقاتی خود در حوزه آموزش و همچنین طرح‌های مرتبط با ماموریت‌های ویژه‌ای که به آن‌ها محول شده استفاده کنند.

لاریجانی ادامه داد: دوره‌های زیادی در مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی برگزار می‌شود و دانشگاه‌ها می‌توانند از این دوره‌ها برای توانمندسازی اعضای هیئت علمی خود استفاده کنند.

دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی باید کارآفرین باشند

وی به برنامه‌های طراحی شده برای حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم اشاره کرد و بیان کرد: دانشگاه‌ها باید طوری دانشجو تربیت کنند که این افراد پس از فارغ التحصیلی افراد کارآفرینی باشند که بتوانند برای خود کسب و کار راه اندازی کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: دوره‌های آموزش کارآفرینی طراحی شده که به زودی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای دانشجویان دکترای تخصصی برگزار می‌شود.

لاریجانی هدف بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش را ارتقای پاسخگویی آموزش به نیاز‌های جامعه ذکر کرد و گفت: در همین راستا برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی بازنگری شده و لازم است کارگروهی در دانشگاه‌ها اجرای این برنامه جدید را عهده دار شوند. هدف این است که دانشجویان پزشکی در بستر‌های واقعی جامعه آموزش ببینند و با مسائل واقعی سلامت جامعه مواجه شوند.

وی به بحث بیماری‌های غیرواگیر به عنوان یکی از مشکلات اصلی نظام سلامت اشاره کرد و گفت: سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر طراحی شده و کشور ما یک جایزه بین المللی هم در این زمینه دریافت کرده است؛ اطلاعات کامل در خصوص حدود ۲۰۰ بیماری و ۶۰ عامل خطر در سطح استانی وجود دارد و لازم است دانشگاه‌ها با استفاده از این اطلاعات برنامه ریزی مناسبی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر در استان خود داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعداد زیادی دوره مهارتی در مرکز ملی آموزش‌های مهارتی تصویب شده و مراکز آموزش مهارتی در سطح کشور در حال اعتباربخشی است گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند با توجه به نیاز‌های بومی خود دوره‌های کوتاه مدتی را طراحی کنند تا افراد بتوانند با طی این دوره‌ها به بخشی از نیاز‌های منطقه خود پاسخ دهند.

تدوین سند برآورد نیروی انسانی سلامت کشور

وی به تدوین سند برآورد نیروی انسانی سلامت کشور اشاره کرد و گفت: میزان نیروی انسانی مورد نیاز در تمامی مقاطع و رشته‌ها برای ۵ تا ۱۰ سال آینده برآورد شده و نکته مهم این است که دانشگاه‌ها با مشارکت یکدیگر برش‌های منطقه‌ای این برآورد را آماده کنند تا گسترش‌های هر منطقه آمایشی متناسب با این برآورد‌ها صورت پذیرد.

لاریجانی اظهار داشت: این اختیار به مناطق آمایشی داده شده که بتوانند ۲۰ درصد برنامه آموزشی رشته‌های مختلف را متناسب با شرایط بومی خود تغییر دهند. لازم است تا دانشگاه‌ها از این فرصت فرصت استفاده کنند.

وی از پیشرفت خوب برنامه آمایش سرزمینی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور سخن گفت و اظهار کرد: با ماموریت‌هایی که به مناطق آمایشی محول شده این مناطق همکار وزارت بهداشت برای انجام این ماموریت‌ها هستند و باتوجه به واسپاری ۲۵ ماموریت جدید به مناطق در سال جدید، لازم است این ماموریت‌ها به صورت جدی پیگیری شود.

ضرورت ماندگاری نیرو‌های بومی در مناطق آمایشی

معاون آموزشی وزارت بهداشت ماندگاری نیرو‌های بومی در مناطق آمایشی را یکی از برنامه‌های مهم برای توسعه نظام سلامت کشور ذکر کرد و با بیان اینکه وزارت بهداشت در این زمینه مطابق با قانون پیش می‌رود، از مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست باتوجه به قوانین موجود و دستورالعمل‌هایی که از سوی وزارت بهداشت دریافت می‌کنند در این راستا تلاش نمایند.

لاریجانی به اهمیت اخلاق حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند و لازم است با متد‌های مختلف به تربیت بهتر و اخلاق مدار این دانشجویان همت بگماریم و محیط دانشگاهی را اخلاقی‌تر کنیم.

وی با بیان اینکه ارزیابی کیفی اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در مناطق آمایشی آغاز شده گفت: خوشبختانه با برگزاری اولین دوره این ارزیابی دستاورد‌های خوبی حاصل شده و اکنون در مناطق آمایشی کشور تیم‌های ارزیابی شکل گرفته که با ارتقای توانمندی می‌توانند بازوی خوبی برای رصد برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ظرفیت ارزیابی کیفی در مناطق آمایشی ایجاد شده گفت: این ارزیابی‌ها ضمن اینکه نگاه کیفی به برنامه‌های تحول را جایگزین نگاه کمی می‌کند، کمک می‌کند تا تعامل میان مناطق بیشتر شده و بتوانند تجربیات موفق را به یکدیگر منتقل کنند.

لاریجانی با بیان اینکه برای ارتقای آموزش نمی‌توان تنها به اقدامات ستادی اکتفا کرد گفت: همراهی همدلی مسئولان ارشد دانشگاه‌ها و مشارکت اعضای هیئت علمی یکی از نکات کلیدی بوده که در اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی راهگشا بود و امیدواریم از این پس نیز با همکاری مسئولان محترم شاهد اعتلای آموزش علوم پزشکی کشور باشیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران

پربازدیدترین امروز

website tracking