۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۳

بازگشت فارغ التحصیلات دانشگاهی مازندران به مدارس برای ادامه تحصیل

بازگشت فارغ التحصیلات دانشگاهی مازندران به مدارس برای ادامه تحصیل
ساری - ایرنا - افزایش کمی آمار دانش آموختگان مراکز آموزش عالی در مازندران بدون توجه به نیاز بازار کار سبب شده است تا نخبگان جامعه به جای مسیر مدرسه - دانشگاه و بازار کار ، پاندول وار مسیر مدرسه - دانشگاه و مدرسه را به تمنای دستیابی به شغل طی کنند.

دستیابی به شغل بهتر و پردرآمدتر ، تک هدف قریب به اتفاق دانش آموزان برای ادامه تحصیل در دانشگاه است ، هدفی که برای بسیاری از جوانان نخبه مازندرانی نتیجه ای جز بازگشت به مدرسه پس از فراغت از تحصیل ندارد.
این دانش آموختگان که بدون توجه به بازار کار و استعداد و تمنای درونی خود ، مسیر انتخاب رشته را در همان مدرسه نادرست انتخاب می کنند ، اشتباهشان را برای دستکم دو تا چهار سال دیگر نیز تا اخذ مدرک فوق دیپلم و کارشناسی در رشته ای که بازار به آن نیازی ندارد ، ادامه می دهند.
نتیجه طی کردن این مسیر اشتباه و پاندول وار را در حضور خیل عظیم تحصیلکردگان مراکز آموزش عالی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای مازندران می توان دید ، جایی که به گفته معاون آموزشی اداره کل فنی و حرفه ای استان 80 درصد مراجعان مهارت آموزی آن را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می هند.
** حضور ژنرال ها در میدان مشق
امیر جمشیدی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : در حال حاضر با توجه به نبود شغل اداری در جامعه ، اشتغال افراد بویژه تحصیلکردگان در فضاهای بخش خصوصی گزینه باقی مانده برای آنان است .
وی که تبحر و مهارت در رشته شغلی را اصلی ترین گزینه در انتخاب و راهیابی افراد به محیط های کاری بخش خصوصی دانست ، افزود : این بخش تنها به کارایی افراد نگاه می کند و کاری به مدرک تحصیلیشان ندارد.
معاون اداره کل فنی و حرفه ای مازندران گفت که به دلیل کاربردی نبودن تحصیلات دانشگاهی با نیاز بازار کار در بخش خصوصی ، این افراد مجبورند برای مهارت آموزی به مراکز فنی و حرفه ای مراجعه کنند و دستکم چند ماهی را پشت نیمکت های مدرسه ای بگذرانند .
وی افزود : در حالی دانش آموزان و والدین آنها تلاششان برای رفتن به دانشگاه است که مهارت آموزی می تواند در همان دوران مدرسه و تحصیلات مقطع متوسطه برای ورودبه بازار کار و دست و پا کردن یک شغل آبرومند عملی شود .
** سرخوردگی و عقده های فروخورده
یک کارشناس آموزشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اظهار این که هدف ، خواست و انتظار مهم بیشتر خانواده ها از فرزندانشان ، قبولی در برخی رشته های پردرآمد همچون پزشکی است ، گفت : این مساله باعث شده تا دانش آموزان هنگام انتخاب رشته تحصیلی گرایش بیشتری به علوم تجربی داشته باشند .
علی اسدی افزود : با توجه به معین بودن ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های مختلف ، بسیاری از آرزومندان رشته های پزشکی گاهی از دستیابی به اهدافشان ناکام می مانند .
وی افزود : چند بار شرکت در کنکور برای قبولی در رشته های پردرآمد و اتلاف وقت و جوانی در سنی که می تواند اوج بهره وری را برای فرد داشته باشد ، تنها یکی از خسران های کوچک این گونه محاسبات اشتباه است.
رئیس اداره گروههای آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت : مشاهدات و تحقیقات میدانی نشان داده است که اکثر این دانش آموزان برای جامه عمل پوشاندن خواسته والدینشان رشته تجربی را انتخاب می کنند ومیل و اراده آنها در انتخاب این رشته نقشی ندارد .
وی افزود : این افراد چه در دوران تحصیل و چه پس از آن با کم میلی در محیط دانشگاه حضور دارند و بحران های سرخوردگی آنان پس از پایان تحصیل سر باز می کند .
به گفته اسدی ، تحصیلکردگان رشته های تجربی که با امید قبولی در رشته های پزشکی در دوره دانشگاه وارد این رشته می شوند ، پس از آن که نمره قبولی را برای رشته مورد نظر کسب نمی کنند ، بناچار رشته های دیگری از علوم تجربی را مانند زیست شناسی و شیمی انتخاب می کنند و در آنها قبول می شوند .
وی افزود : با توجه به شرایط اشتغال در جامعه و نبود بازار کار برای این رشته ها ، بار دیگر آنچه می ماند سرخوردگی برای دانش آموزان دیروز علوم تجربی متوسطه و فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی امروز است .
این کارشناس آموزشی مازندران خاطرنشان کرد : بی علاقگی این دسته از فارغ التحصیلان به رشته ای که در آن تحصیل کرده اند و نبود بازار کاری برای این رشته ها پس از فراغت از تحصیل ، سبب می شود تا آنان بار دیگر برای ادامه تحصیل آن هم پس از اتلاف حدود یک دهه وقت ، برای مهارت آموزی به مدرسه باز گردند.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزانی که در رشته های فنی و حرفه ای تحصیل می کنند از شانس بیشتری برای اشتغال برخوردار هستند ، ادامه داد : این افراد با توقعات پایین تر و مهارت بالای کاری پس از اخذ مدرک دوره متوسطه افرادی ماهر برای کار هستند .
** پذیرش های ناموزون در رشته های تحصیلی ؛ درد امروز و بیماری فردا
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت که از 32 هزار و 551 دانش آموز مقطع متوسطه این استان در سال تحصیلی گذشته 17 هزار و 432 نفر معادل بیش از 50 درصد کل دانش آموزان در رشته تجربی شرکت کردند .
اسفندیار نظری افزود : سهم دو رشته دیگر کمتر از 50 درصد یعنی هفت هزار و 711 نفر برای رشته ریاضی و هفت هزار و 408 نفر هم برای رشته علوم انسانی بود.
وی از این وضعیت با عنوان ' پذیرش ناموزون ' یاد کرد و گفت : حضور بیشتر دانش آموزان در رشته تجربی ناشی از نوع نگاه و اولویت بندی والدین هنگام انتخاب رشته تحصیلی است تا فرزندانی پزشک در آینده داشته باشند .
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش مازندران اظهار داشت : اما در واقع ، اکثر این دانش آموزان در مراحل بعدی یا به خاطر شدید بودن رقابت اصلا در دانشگاه قبول نمی شوند و یا در رشته ای قبول می شوند که نه انگیزه ای برای آن دارند و نه بازار کاری برای آنها متصور است.
وی ادامه داد : در کنکور سال گذشته 38 و نیم درصد دانش آموزان رشته تجربی در مازندران با احتساب دانشگاه های شبانه و پیام نور در کنکور سراسری قبول شدند ، اما این وضعیت در دو رشته دیگر وضعیت خوب و ایده آلی داشت .
به گفته نظری ، در رشته های ریاضی 80 درصد دانش آموزان شرکت کننده و در رشته انسانی هم 78 درصد موفق به راهیابی به دانشگاه شدند.
وی تاکید کرد : تصمیم اشتباه والدین سبب می شود تا چرخه معیوب از مدرسه و هنگام انتخاب رشته یا هدایت تحصیلی رقم بخورد که در نهایت فارغ التحصیلانی تحویل جامعه بدهد که برای وارد شدن به بازار کار مجبور شوند بار دیگر به مدرسه برگردند تا مهارت یاد بگیرند ، وضعیتی که تنها با یک تصمیم درست می تواند دستکم از تلف شدن 5 تا 10 سال از بهترین زمان عمر جوانان جلوگیری کند.
** جبران دغدغه های اشتغال با هدایت های تحصیلی
به گفته نظری ، تحصیلکردگان دانشگاهی فاقد شغل در جامعه باید برای دانش آموزان و والدین درس عبرتی باشند تا در مقطع متوسطه و با هدایت و سر ریز در رشته هایی که به مراتب شغل آفرین تر هستند ، گام بردارند .
وی افزود : هم اکنون با انجام مشاوره های هدایت تحصیلی 43 و نیم درصد دانش آموزان مازندران به رشته های فنی و حرفه ای سوق داده شدند .
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران ادامه داد : در سال تحصیلی 96- 95 این رقم می بایست براساس برنامه توسعه ششم کشور به 46 درصد برسد .
وی معتقد است که با هدایت دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای ، افراد آشنا به مهارت حرفه وارد جامعه می شوند که با این آموزش ها دیگر دغدغه اشتغال نخواهند داشت .
کارشناسان آموزشی و دست اندرکاران اشتغال مازندران بر این عقیده هستند که مسیر کار آفرینی در ورود افراد تنها به دانشگاه نیست و والدین به دور از القای تصمیمات هیجانی و گاهی بلند پروازانه ، فرزندان خود را در هدایت تحصیلی به رشته هایی سوق دهند که بتواند آینده شغلی را برایشان تضمین کند .
درسال تحصیلی آینده بیش از 39 هزار دانش آموز پایه هشتم مازندران در حالی قدم در سال تحصیلی جاری می گذارند که در هفته دوم تیر ماه جاری یعنی همین روزها که در آن قرار داریم باید سخت ترین و سرنوشت سازترین تصمیم زندگیشان را اتخاذ کنند و با انتخاب رشته تحصیلی برای ورود به پایه نهم ، به نوعی آینده و شغل خود را رقم بزنند.
اکنون پرسش این است ؛ آیا رجعت فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی برای مهارت آموزی به مدارس و خیل عظیم مدرک بدستان بیکار درس عبرتی برای خانواده های دارای دانش آموز خواهد شد تا از همین امسال مسیر حرکتشان را اصلاح و سرنوشتشان را خودشان تعیین کنند ؟
نظام آموزشی کشور از چند سال پیش با اجرای برنامه هدایت تحصیلی و بعدتر برگزاری کلاس های هدایت تحصیلی گام های اول را در این راه برداشته است و اکنون نوبت خانواده هاست تا با انتخاب درست ، تعامل میان خانه و مدرسه را معنای درست ببخشند.
گزارش از فاطمه قنبری قادیکلایی
2096/1654
گزارش از فاطمه قنبری قادیکلایی

منبع : ایرنا

پربازدیدترین امروز

website tracking