۱۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۴

خرید کالای ایرانی از منظر اقتصاد سیاسی

«97» سال عبور از پیچ تند تمدن‌سازی/ تسهیل مسیر با خرید کالای ایرانی

«97» سال عبور از پیچ تند تمدن‌سازی/ تسهیل مسیر با خرید کالای ایرانی
بررسی روندهای داخلی و خارجی نشان می‌دهد که سال 97 به عنوان چهلمین سال انقلاب، طلیعه گذر از مرحله نظام‌سازی به جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است و در این مرحله مشارکت ملی مردم با دولت در راستای بنا نهادن یک اقتصاد ملی قدرتمند بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با آرزوی اینکه نسبت درآمدها و خرج و مخارج در ایام نوروز امکان استراحت نسبی و بازیابی توان روحی و ذهنی را به شما خواننده گرامی داده باشد در این مقال کمی تفصیلی‌تر مواردی را باز کردیم که انشاءالله تبیین و ترویج همگانی آن، بسترساز تحول ملی در سال 97 بوده، مقدمه وحدت و همدلی بیشتر در راستای تحقق جامعه‌ای متعالی و کمک به معیشت خانواده و فرزندان خودمان و اصلاح پاره‌ای نواقص به منظور بستن راه هرگونه نفوذ و اعمال قدرت بیگانگان در بزنگاه‌ها باشد.

بارها و بارها در مطالب مختلف عنوان کرده‌ام راه پیشرفت از تلاش و تحمل سختی می‌گذرد و به واقع از نقاط مثبت تمدن غرب همین روحیه تلاش است که گاه محققان در حوزه‌های علمی دهه‌ها در سخت‌ترین شرایط موضوعی را دنبال کرده و تولیدکنندگان و کارگران نیز با غیرقابل تحمل‌ترین وضعیت، بزرگترین پروژه‌ها را پیش برده‌اند.

جهان امروز جهان اراده‌هاست و هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که از تن‌پروری به آسایش و ثبات رسیده باشد و اگر رسیده باشد هم دولت مستعجل است و با پایان یافتن منابع انرژی و شدت یافتن تعارضات زیست‌محیطی و تنش‌های آبی، تنها اقتدار و قدرت دولت-ملتهاست که ماندگاری آنها را در جهان رقم خواهد زد و خیلی زود شاهد اضمحلال دولتهای نفتی و اقتصادهای بازرگانی خواهیم بود.

در این زمینه ابتدا از خود غربیان برای شما گواه می‌آورم و بعد به آموزه‌های بومی خواهم پرداخت که برخی خوانندگان معزز به زعم نگرش ایدئولوژیک ما را در میانه راه رها نکنند.

روزولت می‌گوید: «باور من این است که تنها چیزی که باید از آن ترسید خود «ترس» است چراکه در ساعات سیاه زندگی ملت‌ها و لحظات حساس سازندگی درک و حمایت مردم از دولت و رهبری صادق، شرط خروج از بحران است.

چرچیل در دوران سخت انگلیسی‌ها بیان می‌کند که اگر همه وظایف خود را به درستی انجام دهیم و هیچ چیز مورد بی‌توجهی و فراموشی واقع نشود، موفق می‌شویم از سرزمین خود دفاع کنیم.

با این وصف، عنوان و شعار «حمایت از کالای ایرانی» سهل و ممتنع است، سهل بدان جهت که همه‌فهم بوده نیاز به تبیین و تفهیم پیچیدگی‌های فنی برای عموم اقشار اجتماع ندارد و ممتنع از آن رو که افقی وسیع از پیشرفت و ارتقای شاخص‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در دل خود نهفته دارد که به منزله کلید ورود به بزنگاه‌های ملی پیش‌رو بوده، آرمانی و رهایی‌بخش تلقی شده راه برون‌رفت از سیطره القائات دشمن، آسیب‌های اجتماعی خانمانسوز و تحریمهای اقتصادی در راستای ضربه زدن به ملت ایران را فراهم می‌آورد.

*کالای ایرانی در زمینه (کانتکست) فرهنگ شیعی-انقلابی

حضرت امام خمینی(ره) خداوند را اول کارورز و عامل جهان هستی و مبدا صدور عمل و کار در تمام هستی می‌دانستند و این نگاه مبتنی بر آموزه‌های قرآنی است که همه موجودات از نباتات و جمادات را دارای ماموریت و عامل به کار تلقی می‌کند که حتی ذرات وجود انسان و اتم‌ها و مولکول‌های جمادات در کنار هم کار و ماموریتی را به سرانجام می‌رسانند و در نگاه دینی خداوند مبدا این کارها است که اراده لایزال او در طول سلسله علل قرار می‌گیرد.

آموزه‌های اسلام انسان را به کار و تلاش و مجاهده در راه تامین معیشت خانواده و همچنین استفاده از نعمات هستی فرا می‌خواند که پیامبر اسلام دستان زبر یک کارگر را مانع لمس آتش جهنم دانستند و بر آن بوسه زدند.

حضرت علی(ع) در مقام ولی امر مسلمین بارها و بارها بر کارگری خود تاکید دارند چنانکه عنوان می‌کنند برای تامین نیاز دست به حمل آب، حفر چاه و غرس نهال می زده‌اند و از نظر ایشان مکانت و موقعیت اجتماعی ممتاز در تناقض با انجام دادن ساده‌ترین کارها برای مردم نبوده است.

بنابر همین نگاه بود که امام خمینی مردم را تشویق می‌کرد حتی اگر از قشر بانوان و یا افراد شهری در سنخ وکیل و پزشک و مهندس و مدیر و در اصطلاح دارای مشاغل غیر فیزیکی هستند گاهی حتی به صورت نمادین در کنار کارگران و کشاورزان کار کنند تا این کار دسته‌جمعی ارزشمند تلقی شده و فرهنگسازی شود.

امام علی(ع) بیکاری را منشأ فساد و تباهی می‌دانند و تصریح دارند که بیدار شدن صبحگاهان برای برآوردن نیاز معیشتی خانواده باعث سربلندی در روز قیامت است.

ایشان در نامه به مالک اشتر بیان می‌کنند که در سایه جهاد و بر سر جای خود نشاندن دشمن، امنیت و ثبات پدید می‌آید و زیر سایه ثبات باید در عمارت بلاد و اصلاح امور کوشید و مسئولان وظیفه دارند زمینه عمران و آبادانی و اشتغال مردم را فراهم آورند.

ما در تاریخ خود فردی مانند آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی را داریم که 100 هزار دینار هدیه سفیر انگلستان را نپذیرفت و در تمام عمر خود مقابل زیاده‌خواهی‌های استعمار ایستاد.

ما کسانی چون میرزاکوچک جنگلی و رئیسعلی دلواری را داریم که حتی در غفلت حاکمان وقت خود کمر به مبارزه با استعمار بستند.

در تاریخ علمای شیعه و نهضت اسلامی شیخ محمد باقر بهاری را داریم که در همین استان خودمان به همراه آخوند خراسانی تحریم کالاهای روس را در زمان تجاوز به شمال ایران مطرح کرد و یا می‌توان به شیخ فضل‌الله نوری، آقانجفی اصفهانی، سید علی‌اکبر فال اسیری، سید محمد حسین شیرازی و میرزا جواد تبریزی اشاره کرد که همه از علمایی بودند که در جریان تحریم تنباکو نقش ایفا کردند تا راه سیطره بیگانه را ببندند.

میرزا محمد تقی شیرازی حتی فتوا داد که استخدام شدن مسلمانان در ادارات تحت قیمومیت انگلستان حرام است و کسانی مانند سید محمد طباطبایی سنگلجی و سید عبدالله بهبهانی و شیخ جعفر کاشف‌الغطا در برابر استعمار و استبداد بارها دست به تحصن زدند و علمایی دیگر که با مهاجرت اعتراضی شهرها را خالی می‌کردند و حتی گاه تشییع جنازه آنها عامل انسجام و بیداری مردم می‌شد.

آیت‌الله محمد جعفر استرآبادی، ملامحمد تقی برغانی، میرزا عبدالوهاب قزوینی، ملااحمد نراقی، سید نصرالله استرآبادی، سید محمد قزوینی، آخوند ملا محمد ممقانی در زمان تجاوز روسیه، به تبریز مهاجرت و نیروهای مردمی را در برابر روسیه بسیج کردند و اغلب نقاطی که در عهدنامه گلستان تسلیم شده بود را پس گرفتند و اگر نبود بی‌کفایتی شاهان و خیانت مزدوران نقشه ایران اکنون شکلی دیگر داشت.

ملامحمد کاظم خراسانی تاکید داشت که برای جبران عقب‌ماندگی ممالک اسلامی باید علوم و فنون جدید رایج شود و تقویت اقتصاد داخلی مدنظر قرار گیرد و همو بود که شرکت اسلامیه را بسیار حمایت کرد چنانکه شرکت اسلامیه به عنوان یکی از نخستین و مهم‌ترین کارخانه‌های نساجی و همچنین موسسات مالی و سهامداری اسلامی به سرعت با اقبال مردم و علما مواجه شد و شعبات متعددی در داخل و خارج کشور تاسیس کرد.

میرزا ابوالقاسم زنجانی از علما و مجتهدان دوره قاجار به همراه 13 نفر از علما اعلامیه پنج ماده‌ای در راستای لزوم استفاده از کاغذ ایرانی برای مکاتبات و استفاده از کرباس ایرانی و پارچه اردستانی برای کفن و دفن اموات صادر کردند و امروز که نتایج دهه‌ها و قرنها مجاهدت آزادیخواهان و علمای مبارز ایران در قالب نظام اسلامی به ثمر نشسته دریغ است که بخش بزرگی از یک‌هزار میلیارد تومان هزینه‌کرد زائران مشهد مقدس با تسبیح، گل مصنوعی، صلوات‌شمار و حتی قیچی و چراغ قوه و انگشتانه و سوزن ساخت چین تامین شود.

*کالای ایرانی از منظر راهبردی

به زعم نگارنده بنابر تیم چیده شده توسط ترامپ و همچنین شیوه مشکوک برکشیدن خود وی، امسال برای ایران سال سختی خواهد بود و اگرچه دشمن در تمام این 40 سال از هیچ توطئه‌ای در حق این ملت کوتاهی نکرده اما وسعت پیروزی‌های چشمگیر ایرانیان به ویژه در حوزه‌های ژئوپولیتیک خشم جدی دشمنان قسم‌خورده را برانگیخته و تحرکات جدیدی در حال رخ دادن است که از رصد دقیق و جاسوسی آسمان و زمین ایران تا جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی و اجتماعی و آرایش نظامی و سیاسی را شامل می‌شود.

شاید بتوان سال 97 را تندترین گردنه پیش روی گذر از ایران در حال توسعه به ایران توسعه‌یافته دانست چراکه اگر بتوانیم بسط امنیت و ثبات خود را حوزه‌های ژئوپولیتیک به عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز تسری داده نتایج ورود به باشگاه قدرت را بر سر سفره مردم بیاوریم عملا در شمار ابرقدرت‌های رسما پذیرفته شده قرار خواهیم گرفت و از شمار کشورهای مورد تهدید خارج خواهیم شد.

چنانکه در ایام نوروز در مقاله‌ای پیرامون ساختن خانه پدری به آمارسازی‌ها و ارائه شاخص‌های مشکوک نهادهای اقتصادی در راستای القای ناکارآمدی اشاره کردم، برخلاف پروپاگاندای نهادهای غربی، ایرانیان در بسیاری شاخص‌ها از قبیل بهبود فضای کسب و کار و نوآوری جهش داشته‌اند و همین تاکید راهبردی بر مصرف کالای ایرانی به واقع ساده‌ترین و بزرگترین گام برای تقویت این نقطه قوت و پایه قرار دادن این موفقیت برای اصلاح نقاط ضعف دیگر است.

*حمایت از کالای ایرانی در شرایط «ترابرجام»

در شرایط فعلی که ترامپ در مقام عنصری برآمده از دل لابی‌های ضدایرانی، پنج‌ گانه قسم‌خورده دشمن ایران شامل جان بولتون (مشاور امنیت ملی)، مایک پومپئو (وزیر امور خارجه)، استیون منوچین (وزیر خزانه‌داری)، نیک هیلی (نماینده ایالات متحده در سازمان ملل و جیمز متیس (وزیر دفاع) را بر سر کار آورده حتی اگر اروپا یا روسیه و چین در ظاهر به این تعهد وفادار بمانند، در واقعیت کار برجام تمام شده است و هرچند که بتوان تا مدتی از قابلیت‌های حقوقی آن به عنوان ضربه‌گیر بهره برد اما در عمل این توافق قابلیت خود را از دست داده است.

با این اوصاف پاره‌ای برنامه‌ها یا رویاها در مورد ورود سرمایه خارجی و بهبود مراودات مالی با غرب چندان وجهی ندارد و ادامه راه قبلی به معنای آن است که راه را برای زیاده‌خواهی قدرت‌های جهانی باز کنیم که امروز مهم‌ترین اهرم در دست غرب استفاده از روزنه‌های ضربه‌پذیر اقتصاد ایران و القای ناکارآمدی و ایجاد فاصله بین حاکمیت و مردم از همین ناحیه است که در این حوزه بهتر است جهت‌گیری دیپلماسی سیاسی و عمومی کشور هر چه زودتر تغییر کرده، تقویت روابط با متحدان منطقه‌ای و ایجاد بازار برای محصولات داخلی در کشورهای آسیایی و آفریقایی در اولویت قرار گیرد تا در افق روزهای «ترابرجام» آمادگی برای گذر از شرایط حادث وجود داشته اقتصاد ملی و مشارکتی هرچه بیشتر رونق یافته، امکان آسیب از این ناحیه پایین بیاید.

*حمایت از کالای ایرانی و منزلت کار و تولید

امروزه تولید تنها در مباحث فیزیکی خلاصه نشده و اگرچه تامین امنیت غذایی کشور که توسط کشاورزان و تولید کالای مورد نیاز جامعه که توسط کارگران و تولیدکنندگان انجام می‌شود به نوعی زیربنای اقتصاد ملی تلقی می‌شود اما همه کسانی که تولیدکننده کالا و حتی خدمات هستند در این تعریف قرار گرفته از این منظر فعالیت و اشتغال آنها در حیطه‌های آموزشی، اداری، فنی و دانش‌بنیان تکمیل کننده چرخه کار و تولید است.

با این اوصاف لازم است به طور کل شان و منزلت اجتماعی کارگران در وهله نخست و کارورزان و کارمندان به ویژه در بخش‌های خصوصی ارتقا یافته اینگونه نباشد که تنها مدیران و وکلا و پزشکان در منظر عمومی دارای وجه و منزلت تلقی شوند.

برای دستیابی به این شان و منزلت و کرامت اجتماعی علاوه بر تولید محتوای فرهنگی لازم است که قوانین در حیطه حمایت از کار و اشتغال به دقت اجرایی شود و افراد احساس کنند در قبال کار خود پیشرفت کرده و در چرخه اجتماع مهم هستند و از همین نقطه است که تاکید بر فراهم آوردن معاش و پاداش و مزایا و عیدی و ... تنها برای بخش دولتی به نوعی در تناقض با این مفهوم و اصل مترقی 44 قانون اساسی است.

همچنین ارتقای ساز و کارهای بوروکراتیک برای حمایت از تولیدکننده نوعی ضرورت است و تا بهبود کمیت و کیفیت کالای ایرانی محقق شود در این حوزه ضمن اذعان به خدمات گسترده دستگاه‌های متولی گاه نوعی ارجحیت منافع سازمانی بر منافع ملی نیز وجود دارد که باید اقدامات لازم برای تسهیل‌کنندگی سامانه‌های اداری و قانونی در این زمینه مدنظر قرار گرفته تمام کارکنان دولت به عنوان اتباع ملت در مورد حساسیت شرایط توجیه شوند.

پایین آوردن قیمت تولید نهایی در راستای رقابت‌پذیری با کالای بیگانه، انطباق تولید با نیازهای روز جامعه، افزایش تولید داخلی در زمینه تمام کالاها و محصولات مورد نیاز جامعه اگر چه همه و همه در جای خود مهم هستند اما در نهایت این که مردم نسبت به خرید کالای هموطن خود تعصب داشته باشند حرف نهایی را در این عرصه می‌زند تا حتی اگر کالایی کمی گرانتر از مشابه خارجی بود نیز کالای داخلی برگزیده شود و بدین ترتیب سکه قاچاق و واردات کالای خارجی از رونق بیفتد.

*جامعه اطلاعاتی و کالای ایرانی

به زعم نگارنده ناآرامی‌های دی ماه 96 اگرچه باید از منظر امنیتی و حاکمیتی در جای خود بررسی شود اما در مجموع امری بسیار هشداردهنده و مایه تجدیدنظر در مسائل کلان تلقی نمی‌شود آنچه در مسائل خیابانی دی ماه سال گذشته رخ داد از یک منظر واکنش‌های بدوی و نخستین یک جامعه در گذار به افق باز اطلاعاتی بود، جامعه‌ای که تا قبل از آن چندان تمرین دسترسی به امواج آزاد اطلاعات را نداشت به یکباره در فضای مجازی خود را آزاد دید و انواع و اقسام بحث‌ها و نظرگاه‌های گاه شاذ در دسترس آن قرار گرفت.

سالها قبل مسائلی بسیار ساده‌تر و محتوایی با بار انتقادی کمتر مورد تحدید قرار می‌گرفت و ساعتها در مجامع تصمیم‌گیری پیرامون یک فیلم یا مقاله مطبوعاتی بحث می‌شد و به همین سبب این که به یکباره حجم عظیمی از اطلاعات درست و غلط در بسترهای شنیداری، نوشتاری و تصویری پیرامون کاستی‌ها و نواقص (که طبعا مورد اقبال مدیای غیر رسمی و محل طمع دشمن برای جهت دادن است) سپهر عمومی را درنوردید، بر بستر مشکلات اقتصادی موجود، احساس غبن را در بخش عوامتر اجتماع تقویت کرد.

واقعیت اما فرسنگ‌ها از این مسائل القایی فاصله دارد امروز ایران اسلامی در جایگاهی قرار گرفته که نه تنها دوستان که دشمنان به قدرت آن اذعان دارند و به یمن بهره‌مندی از آموزه‌های انسجام‌بخش مکتب تشیع و جایگاه وحدت‌آفرین ولایت فقیه و پتانسیل اجتماعی فقه پویای شیعه کشور ما در بسیاری شاخص‌ها قدرت شماره یک منطقه است و بدخواهان ایران در برابر آن دچار سردرگمی شده‌اند که اگر نبود این اقتدار و هیمنه در تهاجم همه‌جانبه به ایران لحظه‌ای غفلت نمی‌کردند.

با تمام این اوصاف اما نظام جمهوری اسلامی و انسجام ملی ما مقتدرانه این بحران را پشت سر گذاشت و به واقع ما امروز در شرایط «پساجامعه باز» هستیم حتی اگر به سبب ثبات و احتیاط برخی از بخش‌های فرهنگی گمان کنیم در مرحله جامعه «پیشا‌اطلاعاتی» هستیم.

از این منظر اگرچه مطالعه و پژوهش و اتخاذ تصمیمات دقیق در زمینه هویت فردی و اجتماعی بخش زودپذیر جامعه در تعامل با فضای باز اطلاعاتی لازم است اما در کلیت موضوع باید راهبردهای کلان ورود به جامعه باز اطلاعاتی چنانکه از منظر تکنولوژی‌های آینده گریزناپذیر است، مدنظر قرار گیرد و روزنه تهدید به پنجره فرصت بدل شده از پتانسیل ابزارهای ارتباطی و انتقال اطلاعات، برای تقویت اقتصاد و کالای ایرانی استفاده بهتری به عمل آید.

*کالای ایرانی در پارادایم (الگوواره) امنیتی

بنابر آمارهای وزارت کشور 59 درصد افراد شرکت‌کننده در نا آرامی‌های دی‌ماه سال گذشته دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم بوده و عموم شهرهای دچار ناآرامی از آمار بالای بیکاری برخوردار بودند وقتی این دو شاخص را کنار هم قرار دهیم متوجه می‌شویم که به زبان ساده افراد کم‌مهارت که عموما دارای مسئولیت کمتر هستند بیشتر در معرض محتوای القایی بیگانگان بوده و راحت‌تر خود را در معرض حرکات کور قرار می‌دهند.

با این اوصاف یک عنوان ساده و قابل دستیابی در حمایت از کالای ایرانی می‌تواند تعداد زیادی از این افراد را به حیطه اشتغال و مسئولیت و شان اجتماعی بازگردانده وقت آنها را به جای اباطیل و محتوای انحرافی برساخته بیگانگان، معطوف به آبادانی مملکت کند.

*کالای ایرانی و مسئولیت تاریخی

ذیل تحلیلی پیرامون اقتصاد مقاومتی از نقش قدرت‌های استکباری در زمین زدن و انحراف جنبش‌های ملی ایرانیان سخن گفتم و این که گاه ماهاتیر محمد و ماهاتما گاندی را می‌ستاییم اما توصیه‌های رهبر هوشمند خود را چندان که باید مدنظر قرار نمی‌دهیم اکنون بار دیگر ما در برابر یک آزمون تاریخی قرار گرفته‌ایم که انتخاب می‌کنیم با تقویت اقتصاد ملی و مشارکتی راه را بر اعمال نفوذ بیگانه ببندیم یا بار دیگر با تصور موهوم باغ خیالی سکه‌های کدخدا به القائات دشمن دل سپرده و فقر و فاقه را برای نسل آینده خود در دهه‌های کاهش نفت و منابع زیستی رقم زده، نفرینی ابدی را برای نسل خود بخریم.

پاکسازی ذهنیت ناشی از آنچه در طی قرون حاکمیت شاهان نادان بر سر ایران و ایرانی رفته سالها تلاش و ممارست و همت ملی را می‌طلبد که ایرانی بار دیگر منزلتی مطابق تمدن و تاریخ خود پیدا کرده در منطقه خطرخیز خاورمیانه کشتی ثبات، موفقیت و پیشرفت و الگوی تعالی تمدنی با بهره‌گیری از آموزه‌های بومی تلقی شود چنانکه اکنون نیز بیش از نیمی از راه را رفته‌ایم و دست بر قضا بازگشتن از این راه به معنای بازگشت به نقطه قبل هم نخواهد بود بلکه خدای ناکرده در صورت از دست دادن این فرصت بلاشک دشمنان زخم خورده دیگر هیچ گاه اجازه نخواهند داد ایران و ایرانی سر بلند کند.

*کالای ایرانی در افق اقتصادی استان همدان

بنابر آمارهای منتشر شده نرخ مصرف خانوارها در استان همدان از متوسط کشور بالاتر است و همچنین نسبت هزینه غیرخوراکی خانوار به هزینه کالاهای خوراکی نیز در استان همدان بالاتر از متوسط کشوریست که این به آن معنی است که استان همدان از منظر نسبت درآمد خانوارها به هزینه‌کرد در شمار استان‌های نسبتا برخوردار تلقی شده و پس از تهران، مازندران، گیلان و آذربایجان شرقی از نظرگاه خرید کالای ایرانی قابلیت سرمایه‌گذاری و فرهنگسازی بیشتری دارد.

در هزینه ناخالص خانوارهای شهری استان گروه خوراکی‌ها با 28.2 درصد بیشترین بخش درآمد همدانی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد اما این احتمالا به سبب تجمیع شهرهای کوچک و نقاط حاشیه‌نشین با طبقه متوسط شهرهای بزرگ و منبعث از کاهش قدرت خرید در بعد ملی است که در جای خود باید مدنظر برنامه‌ریزان قرار گرفته در بحث تولید کالا لحاظ شود.

هزینه خانوارهای استان همدان در بخش پوشاک و کفش در سال 95 معادل 21257500 هزار ریال بوده در حالی که متوسط کشور در همین سال 16913634 هزار ریال است و این موارد نشان می‌دهد که استان همدان برای تولید مواد خوراکی و پوشاک و کفش استان بسیار مناسبی است.

همدانی‌ها البته در مصرف لوازم و اثاثیه منزل نیز وضعیت قابل قبولی دارند و هزینه‌های آنها در این بخش طی دو سه سال اخیر از متوسط کشوری بالاتر است که باید با اتخاذ تدابیر مناسب در وهله نخست تقاضای بازار همدان از خود استان و در مرحله بعد از داخل کشور تامین شود و راه بر جولان کالاهای قاچاق در بازار استان بسته شود.

از سویی کالاهای واسطه‌ای بیشترین سهم واردات در استان همدان را تشکیل می‌دهند که باید برای تامین آن از بازار داخلی تدابیر جدی اتخاذ شود علاوه بر آن که در سال 95 کالاهای مصرفی استان با 2.5 میلیون دلار جهشی بیش از دو برابر را نسبت به یک‌میلیون دلار واردات سال 94 دارند که باید علل آن مشخص شده افراد مقصر در حیطه سیاستگذاری و نظارت این امر توبیخ شوند که چرا بازار مناسب استان با این روند پیش‌رونده در اختیار بیگانه قرار گرفته است.

علاوه بر حوزه مصرف کالای داخلی که استان همدان در آن پتانسیل‌های خوبی دارد در حوزه افزایش درآمدهای استان و صادرات کالا نیز استان همدان می‌تواند با بهبود و ارتقای خطوط تولید فرسوده، بازاریابی مدرن و تبلیغات به شیوه‌های ارتباطی جدید، بهره‌مندی از پایانه‌های صادراتی کشاورزی و صنعتی، افزایش نقدینگی و سرمایه درگردش واحدهای تولیدی، رونق واحدهای محلی و کوچک، تجمیع و مشارکت اقتصادی و... در افزایش سهم صادراتی کالای خود نیز کوشش کند.

باشد که سال 97 با لحاظ داشتن تمام این موارد و در ذیل فرهنگسازی رسانه‌ای و عزم یکایک ملت برای خرید کالای ایرانی، سال رونق اقتصاد داخلی و اشتغال جوانان و هموطنانمان باشد و آسیب‌های ناشی از بیکاری و فقر هر چه بیشتر از ایران اسلامی دور شود.

-----------------------------

گزارش از عطا شعبانی‌راد

-----------------------------

منبع : فارس

پربازدیدترین امروز

website tracking